آیا بارداری بعد لاپاراسکوپی مضر است؟

جراحی لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین و راحت ترین مدل های عمل جراحی است. در این عمل جراح با استفاده از برش های کوچک و با به کارگیری دستگاه، مشکل بیمار را حل می کند. لاپاراسکوپی در بیماری های زنان خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این روش یکی از پرکاربردترین روش های جراحی که در درمان کیست تخمدان، آندومتریوز، چسبندگی های لوله های رحمی و انسداد لوله رحمی است. مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی در اکثر اوقات هیچ خللی برای بارداری فرد ایجاد نمی کند.

طبق تحقیقاتی که محققان روی افراد انجام داده اند افرادی که جراحی لاپاراسکوپی داشته اند بارداری آنها بسیار خوب گذارش شده است. مدت زمانی که می توان بعد از این جراحی باردار شد معمولا یک سال است. ولی در صورت زایمان طبیعی حتما باید فرد به بهبودی کامل رسیده باشد. اما نیاز به مراقبت های لازم را دارد که ما در ادامه مطلب بریتان از مراقبت هایی که برای بارداری بعد از عمل لاپارسکوپی باید انجام دهید، صحبت کردیم.

بارداری بعد لاپاراسکوپی

مراقبت های بارداری

فرد جراحی شده باید مدتی استراحت مطلق داشته تا زخم های ناشی از جراحی کاملا بهبود یابد. داشتن تغذیه مناسب بعد ازلاپاروسکوپی بسیار مهم است. باید از غذاهایی مانند نان تست، مایعات، ژله و آبمیوه که بسیار برای تسکین درد های شکمی مناسب هستند، استفاده کنند.

مراقبت های بارداری

توصیه می شود که تا سه روز بعد از عمل لاپاروسکوپی از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید، تا زخم های ناشی ازلاپارسکوپی کاملا التیام یابد. ولی باز هم برای برقراری رابطه جنسی حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت داشتن هر گونه درد و خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی سریعا به پزشک مراجع کنید. برسی منظم چرخه قاعدگی کمک می‌کند تا بهترین زمان را برای داشتن رابطه جنسی انتخاب کنید. بدین ترتیب احتمال بارداری بعد از لاپاراسکوپی بیشتر می‌شود.

برقراری رابطه جنسی به هنگام تخمک گذاری یا یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری احتمال بیشتری برای بارداری بعد از لاپاراسکوپی است. زیرا در این روش احتمال بیشتری دارد که بیشتر از یک اسپرم سالم در لوله های فلوپ هستند، که منتظر آزاد شدن تخمک هستند.

البته جراحی لاپاراسکوپی مزایای خیلی زیادی نسبت به جراحی معمولی دارد از جمله احساس درد کمتر بعد از عمل، کوتاه تر بودن دوره نقاهت بیمار چسبندگی اعضا بدن در مقایسه با عمل باز کمتر است. نکته ایی که اینجا باقی می ماند، باردار نشدن بعد از عمل لاپاراسکوپی است که خیلی به ندرت اتفاق می افتد و دلیل آن می تواند عفونت زخم ها و آسب دیدن جدی لگن و رحم باشد.

دلیل استفاده لاپاراسکوپی برای عمل رحم و تخمدان چه چیز هایی می توانند باشند؟ لاپاراسکوپی هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده می شود مانند درد بدون دلیل و ناگهانی رحم، باردار نشدن بدون دلیلی و سابقه عفونت داشتن لگن از جمله این نمونه هستند. بیماری های رحمی که از طریق لاپارسکوپی اماکن تشخیص دارند: آندومتریوز، فیبروئید رحم، کیست تخمدان یا تومورها حاملگی خارج از رحم، آبسه لگن یا کبد، چسبندگی لگن، ناباروری، بیماری التهابی لگن، سرطان تولید مثل این موراد چند نمونه از موارد تشخیص با استفاده لاپاراسکوپی قابل تشخیص است.