دلیل درد شکمی بعد از عمل جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی است که با کمترین میزان بریدگی و زخم همراه بوده و بدون باز کردن شکم انجام می گیرد. در این نوع عمل جراحی از نوعی لوله باریک، بلند و مجهز به یک منبع نوری به نام لاپاراسکوپ استفاده می‌شود.

لاپاراسکوپ از طریق برشی بسیار کوچک که در شکم و در ناحیه ناف ایجاد شده وارد بدن می شود. در نهایت جراح می تواند با این وسیله کل عمل جراحی را تحت نظرگرفته و اعضای شکم یا لگن را مشاهده کند. بنابر توضیحاتی که از عمل جراحی لاپاروسکوپی گفته شد، درد شکم ناشی از لاپاروسکوپی تا زمانی که از حد توان بیشتر نشود طبیعی است و می توان با مراقبت های پس از جراحی آن را برطرف نمود.

عمل جراحی لاپاروسکوپی

درد های احتمالی ناشی از لاپاروسکپی مانند گلو درد که در اثر استفاده از لوله راه هوایی در ناحیه نای و طی مدت بیهوشی که درد در ناحیه شانه ها و قفسه سینه است ناشی از استفاده دی اکسید کربن برای باز کردن شکم است. این موارد از دیگر بخش عوارض عمل لاپاروسکوپی هستند. ولی درد شکمی ناشی از عمل جراحی لاپاروسکوپی که ممکن برای فرد جراحی شده اتفاق افتاده بیوفتد، به دلیل برش ها و بریدگی هایی که در ناحیه جراحی ایجاد شده مربوط است. این درد ها معمولا با کبودی همراه است. برای بهبودی و التیام این دردها و کبودی ها باید بیمار به پزشک خود مراجعه کند، که او تشخیص بدهد چه نوع مسکنی برای بیمارکار ساز است.

ولی گاهی اوقات این درد ناشی از تغیر رژیم غذایی بوده که معمولا با حالت تهوع نیز همراه است. برای همین توصیه می شود فردی یکه جراحی لاپاروسکوپی انجام داده از غذا های سبک استفاده کند، تا به معده و بدن فرد فشار زیادی وارد نشود همچنین فرد بیمار باید ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی از غذا های سنگین و نوشیدنی های گازدار جدا خود داری کند.

مورد بعدی درد شکم ناشی از لاپاروسکپی نفخ شکمی است. این مشکل بعد از عمل لاپاراسکوپی به دلیل آن است که جراح برای باز کردن شکم از گاز دی اکسید کربن استفاده می کند. برای رفع نفخ، بیمار می تواند یک پیاده روی کوتاه و ملایم به مدت ۱۵ دقیقه در محوطه اطراف داشته باشد زیرا این کار به عضلات شکمی کمک کرده و باعث می شود روده کار خود را به راحتی ادامه دهد. البته نباید فعالیت سنگین تر از پیاده روی ملایم انجام دهد. فرد بیمار می تواند با انجام ماساژ و گذاشتن کیسه آب گرم بر روی شکم و خوردن داروهای ملین از جمله تسکین دهنده های نفخ و یبوست بیمار به شمار می رود، استفاده کند. همچنین خوردن چای نعنا گرم برای تسکین درد گوارش بسیار توصیه می شود ولی قبل از خوردن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مواردی که جراحی لاپارسکوپی نیاز است

لاپاراسکوپی برای جراحی اندام هایی نظیر آپاندیس، کیسه صفرا، کبد، پانکراس، روده کوچک و روده بزرگ، طحال، شکم و لگن انجام می شود.

همچنین پزشک با استفاده از دستگاه لاپارسکوپی می تواند مشکلات زیر را مورد برسی قرار دهد:

• اثر بخشی درمان
  • بیماری‌های کبدی
  • توده یا تومور شکمی
  • مایع آزاد در فضای شکم
  • درجه پیشرفت سرطان ‌ها

موارد عمل جراحی لاپاراسکوپی

بعد از انجام لاپارسکوپی چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که در مطالب بالا خواندید عمل جراحی لاپاروسکوپی یک سری عوارض احتمالی دارد. به هنگام بروز این موارد باید فرد بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند.

• در بعضی از موارد که با استفاده از هرکدام از موارد التیام دهنده بیماردر طول مدت دوهفته بهبود نیابد.
  • هنگام بروز علائمی همچون درد ناحیه شکمی بیشتر که مسکن هم روی آن هیچ تاثیری نذاشته باشد
  • پیدایش قرمزی درد و تورم در ناحیه برش عمل جراحی
  • افزایش حرارت بدن و بروز تب، بی اشتهایی، خونریزی و خروج مایع در قسمت برش جراحی