چاقی

چاقی و تیرویید

چاقی با بسیاری از مشکلات جدی سلامتی همراه است. این یکی از دلایلی است که جراحان ما پیش از مشخص کردن برنامه درمانی شخصی شما، سابقه پزشکی شما را با جزئیات بررسی می کنند. برای بیماران واجد شرایط ، جراحی کاهش وزن می تواند راه حلی برای شروع یک شیوه زندگی سالم باشد.

غده تیرویید

تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن قرار دارد. تیروئید شما زیر سیب آدم شما ، در امتداد جلوی نای قرار دارد. تیروئید دارای دو لوب جانبی است که توسط یک پل (isthmus) در وسط متصل می شوند. وقتی تیروئید اندازه طبیعی خود را دارد ، نمی توانید آن را احساس کنید. رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیروئید نشان دهنده غنی بودن آن از رگ های خونی است. اعصاب مهم برای کیفیت صدا نیز از تیروئید عبور می کنند.

غده تیروئید یک غده درون ریز در گردن شما است. دو هورمون ترشح شده در خون ایجاد می کند: تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3). این هورمون ها برای عملکرد طبیعی سلول های بدن ضروری هستند.  در سلولها و بافتهای بدن T4 به T3 تبدیل می شود. این T3 است که از T4 گرفته شده یا به عنوان T3 از غده تیروئید ترشح می شود ، که از نظر بیولوژیکی فعال است و بر فعالیت همه سلول ها و بافت های بدن شما تأثیر می گذارد.

اختلالات تیروئید بسیار شایع است و عمدتا در زنان رخ می دهد ، اگرچه همه – مردان ، نوجوانان ، کودکان و نوزادان – نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. تقریباً از هر 20 نفر یک نفر دچار نوعی اختلال تیروئید است که ممکن است موقتی یا دائمی باشد.

تیروئید چه می کند؟

عملکرد صحیح تیروئید برای سلامت کلی و سلامت شما ضروری است. این غده هورمون هایی ترشح می کند که به موارد زیر کمک می کند:

  • نفس کشیدن
  • ضربان قلب
  • سیستم عصبی مرکزی و محیطی
  • وزن بدن
  • قدرت عضلانی
  • چرخه های قاعدگی
  • دمای بدن
  • سطح کلسترول
  • و سایر موارد

مهم است که سطح T3 و T4 نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین باشد. دو غده در مغز – هیپوتالاموس و هیپوفیز برای حفظ تعادل T3 و T4 ارتباط برقرار می کنند.

هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده TSH  را تولید می کند که TRH نام دارد و به هیپوفیز سیگنال می دهد تا با افزایش یا کاهش ترشح هورمونی به نام هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) به غده تیروئید بگوید که T3 و T4 را کم و بیش تولید کند.

هنگامی که سطح T3 و T4 در خون پایین است ، غده هیپوفیز TSH بیشتری آزاد می کند تا به غده تیروئید بگوید که هورمون های تیروئید بیشتری تولید کند.

اگر سطح T3 و T4 بالا باشد ، غده هیپوفیز TSH کمتری به غده تیروئید ترشح می کند تا تولید این هورمون ها کند شود.

تیروئید من چه مشکلی دارد؟

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) – تیروکسین کافی برای نیازهای بدن تولید نمی شود.

پرکاری تیروئید (تیروئید بیش فعال) – تیروکسین بیش از حد برای نیازهای بدن تولید می شود.

کم کاری تیروئید شایع ترین اختلال است.

ارتباط بین چاقی و هورمون های تیرویید

 در صورت چاقی ، افزایش هورمون لپتین نشان می دهد که در بدن “مقاومت به لپتین” وجود دارد علاوه بر این ، نشان داده شده است که لپتین به طور متمرکز، رونویسی هورمون آزاد کننده تیروتروپین را افزایش می دهد (TRH) و در نتیجه آن TRH و TSH را تحریک می کند.

شیوع اختلال عملکرد تیروئید

شیوع کم کاری تیروئید در افراد چاق (6/11 ، 4/0 درصد آشکار و 7/6 درصد تحت بالینی) نسبت به افراد دارای BMI طبیعی (8/2 ، 1/1 درصد آشکار و 7/1 درصد تحت بالینی) به میزان قابل توجهی بیشتر است.

چاقی و کم کاری تیروئید اغلب به صورت همزمان در یک بیمار رخ می دهد و ~ 18 درصد از بیماران جراحی چاقی به درمان هورمون تیروئید نیاز دارند. قبلاً در بیمارانی که هورمون تیروئید مصرف نمی کردند ثابت شده بود که  TSH  و T3 در افراد چاق افزایش یافته و سطح TSH و T3 ،پس از کاهش وزن ناشی از رژیم یا جراحی کاهش می یابد. یک مطالعه اخیر نشان داد که متوسط دوز لووتیروکسین به طور نسبی با کاهش توده بدون چربی بدن در افراد کم کاری تیروئید پس از جراحی چاقی کاهش می یابد.

مطالعات تأیید می کند که نیاز لووتیروکسین در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید چاق پس از جراحی چاقی ، چه بای پس معده و چه جراحی اسلیو معده کاهش می یابد. دوز متوسط ~ 9 میکروگرم در روز کاهش یافت. همه بیماران هیپوتیروئید پس از جراحی چاقی به نظارت دوره ای TSH نیاز دارند.

آیا بای پس معده برای کم کاری تیروئید مفید است؟

کسانی که از مشکلات تیروئیدی رنج می برند می توانند تحت عمل جراحی چاقی قرار بگیرند. در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که جراحی کاهش وزن در واقع می تواند به بهبود عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که جراحی چاقی ، همراه با جایگزینی هورمون ، می تواند BMI کلی را با موفقیت کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که جراحی چاقی ، همراه با جایگزینی هورمون ، می تواند BMI کلی را با موفقیت کاهش دهد. در این آزمایش خاص ، 93 فرد مبتلا به کم کاری تیروئید تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند. به 83 نفر از شرکت کنندگان هورمون جایگزین تیروئید داده شد. همه این افراد پس از یک سال نیاز به دوز کمتری داشتند و 13.2 درصد آنها به هیچ وجه نیازی به جایگزینی هورمون نداشتند.

تعاریف کم کاری تیروئید خفیف ، متوسط و شدید تا حدودی قابل تفسیر است. اگرچه جراحی انتخابی بهتر است تا زمان رسیدن به حالت یوتیروئید به تعویق بیفتد ، اما بیمارانی که نیاز به جراحی فوری دارند و یا اگر کم کاری تیروئید خفیف یا متوسط دارند، می توانند عمل جراحی را ادامه دهند و لووتیروکسین باید قبل از عمل شروع شود.

در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان که از نظر بالینی یوتیروئید هستند ، مکمل های هورمون تیروئید را می توان به طور ایمن پس از عمل برای چند دوز تا زمانی که بیمار قادر به مصرف دارو از طریق دهان است ، کنار گذاشت. نیمه عمر لووتیروکسین 7 روز است. بنابراین ، تنها پس از 5 تا 7 دوز خورده فراموش شده است که مکمل تزریقی لووتیروکسین IV باید شروع شود. دوز IV باید 60 تا 80 درصد دوز خوراکی روزانه باشد