پروتئین, چاقی, مراقبت بعد از جراحی

انواع مختلف پروتئین وی (Whey protein)

سه نوع اصلی مکمل پروتئین وی وجود دارد: وی پروتئین کنسانتره (WPC)، وی پروتئین ایزوله و وی پروتئین هیدرولیز شده.

پروتئین وی کنسانتره (WPC): WPC مقرون به صرفه ترین در بین سه پودر پروتئین وی است که حاوی محتوای پروتئین در محدوده ی تقریباً 58٪ تا 89٪ است. این مقدار شامل چربی، لاکتوز، و پپتیدهای تقویت کننده سیستم ایمنی به عنوان اجزای اضافی است. غلظت پروتئین می تواند از 50% تا 90% متغیر باشد و برای مبتدیانی که به دنبال شروع یک رژیم ورزشی هستند، افرادی که قصد عضله سازی دارند و کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند مناسب است.

پروتئین وی ایزوله: پروتئین وی ایزوله دارای غلظت بالایی از پروتئین است، معمولاً حدود 95٪، با حداقل لاکتوز و چربی، تقریباً 5٪. این برای افرادی ایده آل است که می خواهند ورزش کنند و در عین حال مصرف کربوهیدرات و چربی خود را از نزدیک کنترل کنند و بر رشد عضلاتی که لاغر هستند و مشخص تر شدن آنها تمرکز کنند.

پروتئین وی هیدرولیز شده: پروتئین وی هیدرولیز شده گران ترین پروتئین وی است و حاوی غلظت فوق العاده بالایی از پروتئین در حدود 99٪ است. از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز، مولکول ها برای افزایش جذب و هضم توسط بدن تجزیه می شوند. این شکل از پروتئین وی بسیار محلول در آب است و به سرعت جذب می شود و برای حمایت های تغذیه ای، تقویت سیستم ایمنی و بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی مفید است. این بهترین انتخاب در میان مکمل های پروتئین وی در نظر گرفته می شود.

جدول زیر تفاوت های کلیدی بین پروتئین وی ایزوله استاندارد و مکمل پروتئین وی کنسانتره را در هر وعده 100 کالری نشان می دهد:

 وی ایزولهوی کنسانتره
فرآوری شدنزیادکم
پروتئین23 گرم18 گرم
کربوهیدرات1 گرم3.5 گرم
چربی0 گرم1.5 گرم
لاکتوزتا 1 گرمتا 3.5 گرم
هزینهبیشترکمتر

پروتئین وی بلند(Blend) (یا مخلوط)

پروتئین وی بلند (یا همون مخلوط) ممکن است وی کنسانتره یا وی ایزوله را با نوع دیگری از پودر پروتئین ترکیب کند، یا ممکن است به سادگی حاوی ترکیبی از وی ایزوله و کنسانتره باشد. در هر صورت، وی بلند معمولاً حاوی درصد خلوص کمتری از پروتئین نسبت به وی های ایزوله هستند و مقرون به صرفه تر هستند.

پروتئین وی بلند (مخلوط)، همانطور که از نامش مشخص است، ترکیبی از پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی کنسانتره است. اگرچه ممکن است به نظر برسد که چنین ترکیباتی پروتئین بیشتری دارند، اما واقعیت کاملا برعکس است. پروتئین وی مخلوط مانند پروتئین وی کنسانتره یا ایزوله حاوی پروتئین نیستند ودرصد کلی پروتئین بسیار کمتر است.

نیازی به گفتن نیست، این امر باعث می شود که پروتئین وی بلند مقرون به صرفه تر باشد. همچنین، به دلیل ماهیت ترکیبی این مکمل ها، آنها مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند که ممکن است فقط با ایزوله یا کنسانتره دریافت نشود. به همین دلیل است که در برخی موارد، متخصصان استفاده از پروتئین وی بلند را توصیه می کنند.

به عنوان مثال، برخی از پروتئین وی های بلند حاوی کازئین هستند که به عنوان یک پروتئین دیر هضم شناخته شده است. در نتیجه، در سناریوهایی که ممکن است به استقامت بیشتری نیاز باشد یا احساس سیری مشکل ساز باشد، به خوبی عمل می کند. از آنجایی که کازئین می تواند به سیری کمک کند، پروتئین وی های بلند حاوی کازئین ممکن است با تنظیم گرسنگی به کاهش وزن کمک کند.

ارزش غذایی

گفته می شود 30 گرم از پروتئین وی ایزوله با نام تجاری ژنریک حاوی حدود 108 کالری است، در حالی که میزان کلسترول آن عملاً 0 است. در مورد کربوهیدرات، فقط حدود یک گرم است. میزان پروتئین حدود 26 گرم تخمین زده می شود.

با این حال، در یک پروتئین وی بلند که حاوی کازئین است، می توانید انتظار داشته باشید که همان مقدار حاوی حدود 125 کالری باشد. این می تواند به 20 میلی گرم کلسترول، 1.5 گرم چربی، 6 گرم کربوهیدرات و حدود 21 گرم پروتئین تقسیم شود.

کدام یک بهتر است؟

همه چیز به نیازهای دقیق شما بستگی دارد. با این حال، هم پروتئین وی بلند و هم پروتئین وی ایزوله بسیار مفید هستند. با این حال، اولی برای استقامت و کاهش وزن بهتر است، در حالی که دومی برای ریکاوری و رشد سریع‌تر عضلات عالی است.

ایزوله محتوای پروتئین بالاتر، چربی و قند کمتری دارد و به دلیل لاکتوز کمتر نسبت به کنسانتره، هضم آن راحت‌تر است.

آیا پروتئین وی هیدرولیز شده – بعد از جراحی چاقی مناسب است؟ مشکل ما با پروتئین وی هیدرولیز شده(WPH) این است که هیدرولیز تمایل به تولید محصول نهایی فوق العاده تلخ دارد. تولیدکنندگان با معرفی سیستم‌هایی ، سعی دارند تلخی آن را برطرف کنند. این سیستم‌های قوی و قدرتمند معمولاً حاوی موادی هستند که مشاور پس از جراحی به صورت قاطعانه آنها را رد می کند.

پروتئین برای بیماران جراحی چاقی

چاقی تا حدودی نتیجه دریافت بیش از حد کالری فراتر از نیاز بدن برای عملکرد مطلوب است. صرف نظر از اینکه کالری از کجا می آید، تا زمانی که بیشتر از آنچه بدن نیاز دارد باشد، تبدیل به چربی اجتناب ناپذیر می شود.

در دستیابی به کاهش وزن، هدف کاهش کالری دریافتی و بسیج چربی اضافی برای تولید انرژی است. با این حال، حجم عضلانی باید حفظ شود. بنابراین هدف کاهش کالری چربی و کربوهیدرات است نه پروتئین. این دلیل اصلی اکثر رژیم های کاهش وزن است: آنها کربوهیدرات و چربی کمی دارند اما حاوی مقدار کافی پروتئین هستند.

مکانیسم هایی که توسط آن جراحی های چاقی باعث کاهش وزن می شود، می تواند محدود کننده یا سوء جذب باشد. هر دو در صورت عدم ارائه مکمل منجر به کمبود پروتئین می شوند. اعمال محدود کننده باعث کاهش اشتها و مصرف کم پروتئین می شود. از طرف دیگر جراحی سوء جذب با کاهش جذب مواد مغذی باعث کمبود پروتئین می شود.

بدن با به حرکت درآوردن پروتئین از بافت های بدن مانند ماهیچه ها به پروتئین های کوچک در رژیم غذایی پاسخ می دهد. این پروتئین به واحدهای کوچک (اسیدهای آمینه) تجزیه می‌شود که سپس برای تولید پروتئین‌ها/مولکول‌های زیستی دیگر مانند هورمون‌ها، آنزیم‌ها، انتقال‌دهنده‌های عصبی مورد نیاز بدن استفاده می‌شوند.

مقدار پروتئین مصرفی

بنابراین دریافت پروتئین کافی پس از جراحی چاقی برای جلوگیری از کمبود پروتئین و حفظ حجم عضلانی ضروری است. این را می توان با یک مکمل پروتئین مناسب به دست آورد. برای کسانی که جراحی محدود کننده دارند، با بهبود اشتها، نیاز به مکمل پروتئین نیز ممکن است به تدریج کاهش یابد. با این حال، به دنبال روش های سوء جذب، مکمل پروتئین ممکن است به صورت مادام العمر در کنار رژیم غذایی مورد نیاز باشد.

پس از جراحی چاقی، مصرف پروتئین باید حداقل 60 گرم در روز باشد. انجمن جراحی چاقی و متابولیک آمریکا حداقل 60 گرم پروتئین در روز را پس از جراحی چاقی توصیه می کند. این باید در مقادیر کمتر در وعده های غذایی متعدد مصرف شود، زیرا بدن تنها می تواند حدود 30 گرم را در یک زمان جذب کند.

منابع پروتئینی رایج عبارتند از گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر، لوبیا و غیره. همچنین مکمل های پروتئینی متعددی وجود دارد. حتی گیاهخواران نیز می توانند مکمل های پروتئینی مناسب برای خودشان را دریافت کنند. می توانید نوشیدنی پروتئینی (شیک) خود را با مکمل پودر پروتئین تهیه کنید یا از مکمل پروتئین مایع استفاده کنید. نکات زیر به شما در اطمینان از دریافت پروتئین کافی کمک می کند.

به محتوای مکمل توجه کنید. محتوای پروتئین مکمل باید محاسبه شود تا مطمئن شوید که نیاز روزانه به پروتئین خود را تامین می کنید. اگر قرار است مکمل پروتئین خود را خودتان تهیه کنید، باید مراقب باشید چیزی اضافه نکنید که میزان کالری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نمونه هایی از موادی که باید مراقب آنها باشید کره، آب میوه و شیر کامل هستند.

آنها کالری بالایی دارند و به میزان قابل توجهی محتوای قند پروتئین شیک شما را افزایش می دهند. این برای کاهش وزن شما اثر معکوس خواهد داشت.