جراحی چاقی, مراقبت بعد از جراحی

مصرف قهوه بعد از جراحی چاقی

اگر بعد از جراحی چاقی به طور منظم قهوه می نوشید، ممکن است، مشکلات سلامتی پیدا کنید و یا در رژیم غذایی و مدیریت وزنتان دچار مشکل شوید. مصرف قهوه بعد از جراحی چاقی به دلایل زیر ایده آل نیست:

  • احتمال کم آبی بدن (دهیدراسیون) را افزایش می دهد: کافئین یک ادرارآور است که باعث می شود بدن از طریق ادرار آب از دست بدهد. از آنجایی که بیماران چاقی باید مقدار زیادی آب بنوشند، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود
  • این مسئله، احتمال رفلاکس معده را در شما افزایش می دهد: کافئین اسیده معده را زیاد می کند که می تواند منجر به مشکلات رفلاکس معده شود.
  • کافئین اغلب در غذاها و نوشیدنی هایی یافت می شود که ممکن است برای رژیم غذایی شما ایده آل نباشند. در شکلات ها و بسیاری از نوشابه های گازدار یافت می شود و اغلب با شکر به عنوان بخشی از یک فنجان قهوه یا چای معمولی مخلوط می شود. مصرف اینها می تواند صدها کالری به میزان مصرف روزانه شما اضافه کند. به یاد داشته باشید، مشکل فقط خود کافئین نیست، بلکه نحوه مصرف کافئین نیز هست.
  • کافئین بر توانایی بدن شما برای جذب چندین ماده مغذی تأثیر می گذارد: توانایی بدن شما برای جذب کلسیم و آهن را کاهش می دهد.
  • می تواند اشتهای شما را سرکوب کند: کافئین می تواند به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل کند. اگرچه این ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، اما می تواند رسیدن به اهداف پروتئینی را برای شما دشوارتر کند.

قهوه بدون کافئین؟

حتی اگر با نوشیدن قهوه بدون کافئین از کافئین اجتناب می کنید، این هم انتخاب مناسبی برای شما نیست. تعداد کمی از مردم قهوه سیاه می نوشند و بیشتر آنها شکر، خامه یا سایر مواد افزودنی به آن اضافه می کنند. اینها کالری های خالی هستند که هیچ ارزش غذایی به شما نمی دهند اما کاهش وزن را سخت تر می کنند.

قهوه بدون کافئین همچنان حاوی همان اسیدیته قهوه معمولی است که به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلاتی مانند رفلکس اسید و GERD شود.

یک نکته مثبت برای قهوه بدون کافئین در مقایسه با قهوه معمولی این است که از آنجایی که کافئین تقریباً در قهوه بدون کافئین وجود ندارد، شما در معرض خطر کاهش جذب مواد مغذی نیستید.

در اینجا همان قوانینی جود دارد که در مورد قهوه معمولی اعمال می شود. فقط به این دلیل که بدون کافئین است به این معنی نیست که می توانید یک دسته از کالری های غیر ضروری را از طریق خامه، شکر یا شربت های طعم دار اضافه کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که بعد از جراحی چاقی باید در نظر گرفت این واقعیت است که باید هیدراته بمانید و هر روز مایعات کافی بنوشید.

بهترین راه برای انجام این کار، البته آب است، اما در صورت نیاز، اضافه کردن مقدار کمی قهوه اشکالی ندارد.

فقط به یاد داشته باشید، مانند قهوه معمولی، توصیه می‌شود که حداقل 30 روز پس از جراحی صبر کنید تا دوباره آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هرچه بیشتر منتظر بمانید بهتر است زیرا به بدن شما اجازه می دهد تا به طور کامل و به درستی  بهبود یابد و در عین حال احتمال آسیب کاهش یابد.

یکی از موارد خوب در مورد قهوه بدون کافئین در مقایسه با قهوه معمولی این است که احساس عصبانیت یا تحریک بیش از حد در شما ایجاد نمی کند، به این معنی که می توانید بعداً در طول روز از آن لذت ببرید بدون اینکه این احتمال وجود داشته باشد که خواب شما را مختل کند.

گزینه های بهتری هم وجود دارند

هیدراته ماندن بعد از جراحی چاقی مهم است و هنگام انتخاب نوشیدنی گزینه های بسیار بهتری نسبت به قهوه دارید. آب همیشه توصیه می شود، زیرا شما را هیدراته نگه می دارد و مواد افزودنی مانند شکر ندارد. اگر از آب ساده خسته شدید، همیشه می توانید چند برش لیمو، توت فرنگی یا حتی برش های خیار اضافه کنید تا طعم آن را تقویت کنید. جایگزین های دیگر عبارتند از اسموتی های طبیعی و دمنوش های گیاهی بدون کافئین، اما با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات خاص در مورد اینکه چه زمانی می توانید مصرف کنید را به شما بدهد.

  • توصیه می شود قبل از وارد کردن هر نوع کافئین به رژیم غذایی خود که شامل قهوه است، حداقل 30 روز پس از عمل صبر کنید.

عوارض جانبی کافئین زیاد

مانند هر چیز دیگری در زندگی، کافئین بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد. بله، کافئین فواید مثبتی دارد، اما نباید بیش از حد مصرف کرد وگرنه ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند. در اینجا برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین آورده شده است:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش احساس اضطراب
  • احساس پریشانی
  • ممکن است باعث اسهال شود
  • ممکن است باعث تهوع شود
  • ممکن است باعث اختلال در خواب شود
  • ممکن است باعث سردرد شود

البته این بدان معنا نیست که نمی توانید از قهوه صبح خود لذت ببرید. این فقط به این معنی است که شما باید تغییرات معنی داری را انجام دهید تا شما را در مسیر رژیم غذایی خود کمک کند و همچنین شما را سالم نگه دارد و نیز شما باید از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

در اینجا چند نکته برای نوشیدن قهوه بر اساس میزان کالری آورده شده است:

  • از خامه بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید
  • از شیر بدون چربی، شیر بادام یا شیر جو دوسر استفاده کنید
  • رویه ها را مانند خامه فرم گرفته کنار بگذارید
  • شربت های طعم دار اضافه نکنید (یا این شربت های کم کالری را امتحان کنید)
  • آن را سیاه بنوشید (اگر به آن عادت ندارید ممکن است سخت باشد)
  • سایز کوچکتر سفارش دهید/بنوشید
  • تعداد دفعات نوشیدن قهوه در هفته را محدود کنید
  • تعداد دفعات نوشیدن قهوه را در روز محدود کنید

خوشبختانه شما فقط با نگاه کردن به کالری ها بتوانید تشخیص دهید که از کدامیک باید اجتناب کنید.

شما هرگز نباید مقدار زیاد کالری از یک نوشیدنی دریافت کنید، به خصوص زمانی که رژیم غذایی چاقی دارید.

همچنین می‌توانید ببینید که گزینه‌های «بد» برای شما سرشار از قند هستند، که می‌تواند برای بسیاری از بیماران اعتیادآور باشد، بنابراین با احتیاط قدم بردارید.

اگر حتماً باید یکی از قهوه‌های جذاب‌تر را بخورید، مطمئن شوید که کوچک‌ترین اندازه ممکن را می‌خورید و از نکات بالا برای کاهش بیشتر کالری‌ها استفاده کنید.

ما نمی گوییم که دیگر نمی توانید مانند گذشته از قهوه لذت ببرید، اما خوردن و نوشیدن هر چیزی که می خواهید همان چیزی است که شما را به اینجا رساند.