دسته‌بندی نشده

عوارض استفاده از سیگار و الکل قبل و بعد از جراحی باریاتریک

شیوع سیگار در بین داوطلبان جراحی چاقی با جمعیت عمومی قابل مقایسه است و تا 40 درصد گزارش شده است.

در بهترین حالت، دستورالعمل‌ ها توصیه می‌کنند که حداقل 6-8 هفته قبل از جراحی چاقی از استعمال دخانیات پرهیز کنید و از مصرف دخانیات بعد از عمل خودداری کنید.

قبل و بعد از جراحی چاقی، استفاده از تنباکو می تواند خطر کلی جراحی شما را افزایش دهد، روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به نگرانی های جدی برای سلامتی شود. به طور کلی سیگار کشیدن بعد از جراحی چاقی تا 30 درصد افزایش خطر عوارض دارد.

حوادث ترومبوآمبولیک مانند آمبولی ریه (PE)، ترومبوز ورید عمقی (DVT) و ترومبوز ورید پورتومانتریک و طحال (PMSVT) سهم عمده ای در عوارض و مرگ و میر بعد از عمل جراحی چاقی دارند. در یک مطالعه گذشته نگر بر روی 660 بیمار که تحت RYGB قرار گرفتند، نرخ PE/DVT را 3.5% گزارش کردند که در تجزیه و تحلیل ها، سابقه سیگار کشیدن تنها عامل خطر قابل تعدیل مرتبط با افزایش احتمال بروز حوادث ترومبوآمبولیک پس از عمل بود.

عوارض ریوی مانند پنومونی (ذات الریه)، عدم امکان جدا کردن از ونتیلاتور و (انتوباسیون) لوله گذاری مجدد شایع ترین عوارض غیر زخمی بعد از عمل در جراحی چاقی هستند و 20 درصد عوارض بعد از عمل را تشکیل می دهند. در مطالعه ای، 32889 بیمار تحت عمل جراحی چاقی را از پایگاه داده NSQIP شناسایی کردند و دریافتند که سیگار کشیدن ظرف 1 سال قبل از عمل جراحی پیش بینی کننده پنومونی پس از عمل و نارسایی تنفسی است. تجزیه و تحلیل های بعدی تایید کرد که سیگار یک عامل خطر مستقل قبل از عمل است که با بروز بیشتر پنومونی پس از عمل مرتبط است. یافته های مشابهی از افزایش معنی دار آماری نرخ لوله گذاری مجدد، لوله گذاری طولانی مدت و ذات الریه بعد از عمل در بین بیمارانی که در یک سال گذشته سیگار می کشیدند گزارش می دهد. همچنین مشخص شده است که طول مدت سابقه مصرف سیگار با افزایش عوارض ریوی پس از جراحی چاقی همراه است.

دخانیات علاوه بر خطراتی که برای قلب و ریه‌ها دارد، جریان خون به لاین معده را کاهش می‌دهد، که منجر به افزایش سه برابری خطر تشکیل زخم در معده و روده کوچک تغییر یافته، پس از جراحی کاهش وزن می‌شود.

سیگار کشیدن قبل و بعد از جراحی اسلیو معده خطرناک است زیرا می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • لخته شدن خون
  • عوارض تنفسی
  • سپسیس

در مطالعات انجام شده مشخص شد سیگار کشیدن طی یک سال قبل از جراحی چاقی عامل پیش بینی کننده قابل توجهی برای مدت زمان بستری بیش از 7 روز پس از جراحی  در بیمارستان می باشد.

شیوع و پیش بینی علائم مختلف پس از عمل جراحی که مرتبط با سلامتی می باشد و اغلب منجر به تماس با مراقبت های بهداشتی پس از جراحی RYGB می شود شامل: درد شکم (34.2٪)، خستگی (34.1٪) و کم خونی (27.7٪) بوده است که در آن مطالعه، افراد سیگاری شیوع بیشتری از علائم منجر به تماس با مراقبت های بهداشتی داشتند.

ایجاد زخم حاشیه ای (MU) یک عارضه طولانی مدت پس از RYGB است که معمولاً طی 12 ماه پس از جراحی ظاهر می شود. مطالعاتی که از بیماران از موسسات منفرد گزارش شده است نشان می دهد که سیگار کشیدن فعلی یا قبلی به طور قابل توجهی با تشکیل MU مرتبط است.

بیمارانی که مصرف دخانیات را تایید کردند در مقایسه با همتایان غیرسیگاری خود احتمال بیشتری برای ایجاد MU سوراخ شده بعدی داشتند.

مطالعات جدیدتر مستقیماً تأثیر سیگار را بر عوارض خاص پس از جراحی چاقی بررسی کرده‌اند و نشان می‌دهند که ارتباط قوی بین سیگار کشیدن در یک سال قبل از جراحی و عوارض 30 روزه بعد از عمل، به‌ویژه زخم‌ها و عوارض ریوی وجود دارد، این بررسی همچنین نشان داد که سیگار کشیدن بعد از عمل یک پیش بینی مستقل در مورد شکستگی استخوان و ایجاد MU است. علاوه بر این، سیگار کشیدن به طور قابل توجهی با MU مداوم یا عود کننده علیرغم درمان مناسب مرتبط است، که از ادامه اجتناب از مصرف دخانیات پس از عمل حمایت می کند. کسانی که سیگار را بیش از 1 سال قبل از جراحی ترک کردند، به پروفایل های خطر پس از عمل مشابه با افراد غیرسیگاری مادام العمر بازگشتند، در حالی که سیگار کشیدن در طی 1 سال قبل از عمل جراحی افزایش نرخ عوارض جدی 30 روزه بعد از عمل را به همراه دارد.

کاهش مصرف سیگار قبل از عمل با کاهش خطر عوارض تنفسی، قلبی عروقی و بهبود زخم همراه است.

اگر به طور منظم الکل مصرف می کنید، از شما خواسته می شود که با شروع مدیریت وزن پزشکی شروع به کاهش مصرف الکل کنید. تیم جراحی چاقی شما از شما می خواهد که نوشیدن الکل را حداقل دو هفته قبل از جراحی خود ترک کنید تا خطر عمل از جمله تداخلات دارویی به حداقل برسد.

الکل پس از جراحی کاهش وزن فشار بیشتری بر روی کبد حساس شما وارد می کند. نوشیدن یک هفته قبل از جراحی ممکن است منجر به درد و آسیب کبدی شود. بهتر است که یک ماه قبل از جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید.

الکل با توانایی خون شما برای لخته شدن تداخل می کند، که می تواند انسزیون ها و کنترل از دست دادن خون در طول جراحی را به ویژه دشوار کند. خونریزی یک عارضه جراحی جدی است که می تواند ناشی از رقیق شدن خون پس از مصرف الکل باشد.

الکل می تواند در متابولیسم بیهوشی شما در حین جراحی و داروهای شما پس از جراحی اختلال ایجاد کند که می تواند منجر به عوارض شود. در حالت ایده‌آل، شما بهتر است یک هفته تا یک ماه قبل از جراحی و تا زمانی که داروهای مسکن خود را تکمیل کنید، پس از جراحی از الکل دوری کنید.

بر اساس یک آمار کلی83  درصد از بیماران به طور گهگاه یا به طور منظم الکل مصرف می کنند. اکثر بیماران چاقی، (84٪) که حداقل یک نوشیدنی الکلی در هفته مصرف می کردند، ادعا کردند که نسبت به اثرات الکل بعد از عمل در مقایسه با قبل از عمل حساس تر بودند. مطالعات، جذب سریع الکل (زمان کوتاه‌تر برای رسیدن به حداکثر غلظت)، حداکثر غلظت الکل بالاتر و زمان طولانی‌تری برای حذف الکل پس از جراحی بای پس معده در مردان و زنان را نشان داده‌اند. یک توضیح فیزیولوژیک ممکن است این باشد که تخلیه سریع مایعات از کیسه معده که به طورذاتی در جراحی بای پس معده اتفاق می افتد ممکن است جذب الکل را در ژژنوم تسریع کند. توضیح دیگر ممکن است این باشد که بای پس معده، به عنوان منبع اصلی الکل دهیدروژناز، جذب سریع را تسهیل می کند.

بر اساس مطالعات فعلی، جراحی بای پس معده با موارد زیر مرتبط است:

جذب سریع الکل (زمان کوتاه تر برای رسیدن به حداکثر غلظت)

حداکثر غلظت الکل بالاتر

زمان طولانی تر برای حذف الکل در مردان و زنان

افزایش خطر برای ایجاد AUD

در شش ماه اول پس از جراحی چاقی از مصرف الکل خودداری کنید. هنگامی که اجازه شروع دوباره نوشیدن الکل را دریافت کردید، از نوشیدنی های گازدار و مخلوط نوشیدنی های شیرین خودداری کنید. به یاد داشته باشید که پس از جراحی، حتی مقادیر کم الکل می تواند باعث مسمومیت و کاهش قند خون شود.

عارضه دیگر گاستریت می باشد. گاستریت قرمزی و تورم (التهاب) مخاط معده است که می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل، خوردن غذاهای تند و یا سیگار کشیدن باشد.

در حالت کلی:

مصرف الکل پیش از جراحی باعث افزایش خونریزی بعد از عمل می شود. همچنین احتمال عفونت محل جراحی، سیستم تنفسی یا مجاری ادراری را افزایش می دهد. پاسخ ایمنی ضعیف به عفونت می تواند منجر به سپسیس و شوک عفونی شود که یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است.

در سال های اخیر، تحقیقات نشان داده است که در مقایسه با افراد غیرسیگاری، افراد سیگاری شانس بیشتری برای عوارض ناشی از جراحی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، شوک و مرگ دارند. استعمال دخانیات جریان خون را کاهش می دهد و باعث می شود زخم های جراحی کمتر بسته شوند، احتمال بهبودی کمتری داشته باشند و احتمال عفونت بیشتر شود.

الکل رگ های خونی را گشاد می کند و باعث متورم شدن بدن می شود. ناحیه جراحی ممکن است بعد از جراحی شما متورم شده باشد، بنابراین تورم اضافی می تواند خطرناک باشد و روند بهبودی را مختل کند.

گاستریت معده ناشی از مصرف الکل و سیگار، قبل و بعد از جراحی از جمله عوارض آزاردهنده برای بیمار و پیش زمینه بیماری های دیگر می باشد که روند بهبود بیماران را با اختلال مواجه می کند.