اسلیو معده, بای پس معده, جراحی چاقی

اسلیو معده یا بای پس معده

اسلیو یا بای پس کدام بهتر است؟

اسلیو معده یک جراحی کاهش وزن برای افرادی است که مشکل چاقی دارند. جراحی اسلیو معده با استفاده از روش لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم انجام می‌شود که در آن حدود 70 درصد معده شما برداشته می‌شود. این کار باعث می‌شود خیلی سریعتر احساس سیری کنید و همچنین تغییرات هورمونی مانند کاهش ترشح هورمون‌های گرسنگی (گرلین) باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

بای پس معده نیز از جمله جراحی‌های کاهش وزن برای افرادی است که دچار مشکل چاقی هستند. استپلر جراحی برای ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده استفاده می‌شود و سپس کیسه به روده کوچک متصل می‌شود و بقیه معده دور زده می‌شود به این معنا که برای احساس سیری به غذای کمتری نیاز داشته باشید و کالری کمتری از غذایی که می‌خورید را جذب کنید. انواع دیگری از روش‌های بای پس معده شامل مینی بای پس، SASI  و غیره وجود دارد. تصمیم گیری در خصوص اینکه نوع عمل جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

* عادات غذایی

عادت غذایی روزانه بیمار در انتخاب بهترین جراحی بسیار حائز اهمیت است. اینکه بیمار حجیم خوار یا ریزه‌خوار باشد در تعیین روش مناسب جراحی تأثیرگذار است. اسلیو اغلب برای افراد حجیم خوار و بای پس برای ریزه‌خواران مناسب‌تر است.

* آزمایشات قبل از عمل

 قبل از عمل جراحی بیمار آزمایشاتی خواهد داشت که در انتخاب بهترین نوع عمل جراحی بسیار تأثیرگذار خواهد بود، به‌عنوان مثال برخی از تکنیک‌ها برای افرادی که ریفلاکس معده دارند مناسب نیست. تصمیم‌گیری در این مورد به نتیجه آزمایش بیمار و نظر جراح بستگی دارد.

* شاخص توده بدنی (BMI)

 دستیابی به وزن ایده‌آل تا حدودی بر اساس BMI بیمار است. برای بیمارانی که BMI بالاتری دارند تکنیک‌های بای پس مناسب‌تر است.

معمولاً تیم جراحی شرایط کلی بیمار از جمله سبک زندگی شخصی، آمادگی بیمار برای تغییرات پس از جراحی، آمادگی خانواده و اولویت بیمار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در نهایت جراح بهترین و قابل اطمینان‌ترین فرد برای کمک به بیمار در انتخاب بهترین نوع عمل جراحی خواهد بود.

تمام روش‌های مذکور مورد تأیید انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا است و هر یک از آنها گزینه‌ بسیار مناسبی برای کمک به کاهش وزن به‌صورت سالم  همراه با نتیجه طولانی‌مدت است.

لازم به ذکر است که ریسک جراحی  در تمام جراحی‌ها وجود دارد، اما جراحی‌های چاقی که در مراکز معتبر صورت می‌گیرد خطرات و عوارض بسیار اندکی دارند. یک جراحی چاقی موفق‌ مستلزم رویکرد تیمی متشکل از جراح، متخصص تغذیه، پرستار و سایر متخصصین پزشکی است که در هر مرحله از سفر کاهش وزن به بیمار یاری رساند.

علاوه بر موراد فوق اگر بیمار به خوردن غذاهای سالم روی آورد، به‌طور منظم ورزش کند، ویزیت‌های بعد از عمل را مرتب پیگیری نماید و ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی را طبق دستور پزشک مصرف کند نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.

همچنین باید سبک زندگی و عادات غذایی بیمار تغییر یابد. به‌عنوان مثال باید غذای خود را بیش از 20 بار بجود، همچنین ممکن است برای نظارت بر سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی و انجام معاینات سالانه به آزمایش خون دوره‌ای نیاز باشد.