جراحی چاقی

مزایای جراحی چاقی به صورت کلی

مزایای جراحی چاقی

چاقی نوعی بیماری شایع در جهان است. زمان‌که فردی دچار چاقی شدید است مانند بسیاری از مشکلات پزشکی، جراحی می‌تواند موثرترین درمان باشد.

بسیاری از بیماران مبتلا به چاقی سعی کرده‌اند این مشکل را به‌تنهایی و با رژیم غذایی و ورزش درمان کنند. بسیاری از آنها موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده‌اند، اما در اغلب مواقع موفقیت چندانی نداشته است. این امر ناشی از فقدان اراده یا رژیم غذایی اشتباه نیست. بیمارانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بیشتر از 35 باشد ​​برای رسیدن به وزن طبیعی بدن دربلندمدت شانسی کمتر از 1 درصد دارند و به این خاطر جراحی برای بیماران مبتلا به چاقی شدید گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. متأسفانه بسیاری از بیمارانی که می‌توانند از جراحی سود ببرند نمی دانند که آیا جراحی برای آنها مناسب است یا خیر و تنها حدود 1 درصد از افرادی که واجد شرایط هستند در هر سال مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند.

چه کسی کاندید جراحی کاهش وزن است؟

جراحی کاهش وزن فقط بیماری چاقی را درمان نمی‌کند، بلکه بیماری‌های زمینه ای دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آرتریت و ریفلاکس را نیز درمان می‌کند. علاوه بر این، جراحی خطر مرگ ناشی از سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

روند کاهش وزن در جراحی به چه صورت است؟

جراحی چاقی مانند بای پس معده، اسلیو گاسترکتومی و سوئیچ دئودنال با تغییر آناتومی معده و روده کوچک عمل می‌کند. این امر باعث تغییر در اشتها، حساس سیری و متابولیسم (نحوه سوزاندن کالری بدن) می‌شود.

بسیاری از سیگنال‌های هورمونی که باعث افزایش وزن یا ناتوانی در کاهش وزن می‌شوند تحت تأثیر این روش‌ها قرار می‌گیرند و کاهش وزن آسان‌تر می‌سازد. اما این روش به رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مناسب نیاز دار. این روش‌ها مکمل‌هایی برای درمان این بیماری هستند و نمی‌توانند به تنهایی تأثیرگذار باشند.

حدود 90 درصد از بیماران پس از جراحی چاقی 50 درصد از وزن اضافی بدن را از دست می‌دهند و این وزن اضافی را برای بلندمدت از دست می‌دهند. با کاهش وزن پس از جراحی  بیمار احساس انرژی بیشتر، درد کمتر و اشتیاق بیشتری برای انجام کارهایی دارد که پیش از این انجام نداده‌اند.

کاهش وزن قابل توجه و سریع پس از جراحی می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی و کاهش وزن بیشتر شود. ادامه دادن این روند همراه با یک برنامه ورزشی می‌تواند کاهش وزن و ثبات وزن را پس از جراحی بهبود بخشد.

تحقیقات علمی نشان داده است که جراحی  می‌تواند خطر مرگ و میر را تا بیش از 40 درصد کاهش ‌دهد. خطر مرگ  و میر ناشی از جراحی چاقی در سال نخست پس از جراحی بسیار اندک است مانند بسیاری از عمل‌های جراحی  مانند جراحی کیسه صفرا.

پیش از این، جراحی‌های چاقی روشی پرخطر محسوب می‌شد و اغلب برای جنبه‌‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که این امر کاملاً نادرست است. جراحی برای کاهش وزن خطر مرگ ناشی از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی (40٪ کمتر)، دیابت (92٪ کمتر) و سرطان (60٪ کمتر) را کاهش می‌دهد. مقایسه خطرات جراحی در برابر مزایای آن، تصمیم گیری برای جراحی را بسیار سهل‌تر می‌سازد.