جراحی چاقی

دلایل ریزش مو بعد از جراحی چیست؟

ریزش مو بعد از جراحی بیشتر به دلیل تلوژن افلوویوم (TE) ایجاد می شود ، وضعیتی که به دلیل اختلال در چرخه طبیعی فولیکول مو ایجاد می شود

. به طور معمول ، شما بین 50 تا 100 تار مو در روز از دست می دهید. با این حال ، گاهی اوقات برخی از رویدادهای بهداشتی ، مانند جراحی یا بیماریهای زمینه ای ، می توانند باعث شوند که فولیکولهای مو آنطور که باید مو تولید نکنند.

خبر خوب این است که در حالی که ریزش مو بعد از جراحی امکان پذیر است ، معمولاً موقت است.

(نکته قابل توجه اینکه در حقیقت ریزش مو از عوارض کاهش وزن است وحتی کسانیکه با رژیم های غذایی و بدون جراحی میزان زیادی وزن کم کرده اند معمولا تجربه ریزش مو در اثر کاهش وزن را دارند. پس این مسئله ربطی به جراحی لاغری اسلیو یا بای پس معده ندارد.)

اما در ادامه توضیحاتی در ارتباط با دلایل احتمالی ریطش مو داده شده است:

در یک چرخه معمولی مو ، فولیکول های شما فرایند رشد را پشت سر می گذارند که به طور همزمان چند سال طول می کشد. فولیکول های مو به طور مداوم موهای جدیدی تولید نمی کنند – آنها در مراحل استراحت موسوم به تلوژن ها چرخه می زنند.

با توجه به انجمن ریزش موی آمریکا ، تخمین زده می شود که 10 تا 20 درصد از فولیکول های مو شما در هر زمان در حالت تلوژن قرار دارند. اگر نسبت موهای در فاز تلوژن بیش از 20 درصد باشد ، این نشان دهنده تلوژن افلوویوم ، یکی از رایج ترین اشکال ریزش مو است.

گاهی اوقات جراحی می تواند فولیکول های مو را در حالت استراحت طولانی تری از حالت عادی قرار دهد. به جای نقاط طاس بزرگ مرتبط با آلوپسی آرئاتا ، به احتمال زیاد موهای نازک تر را به عنوان نتیجه TE مشاهده می کنید. جراحی ممکن است به روش های زیر باعث ریزش موی مرتبط با TE شود

استرس

جراحی یک فرایند تهاجمی تلقی می شود که می تواند بدن شما و ذهن شما را تحت فشار زیادی قرار دهد.

به گفته انجمن پوست آمریکا ، ریزش مو پس از یک رویداد استرس زای بزرگ از این قبیل به احتمال زیاد در عرض 3 تا 6 ماه رخ می دهد.

بدن شما برای رشد مو به مواد مغذی خاصی نیاز دارد ، مانند: ب

  • یوتین
  • اهن
  • فلز روی
  • پروتئین

یک رویداد استرس زا ، مانند جراحی ، ممکن است باعث شود بدن شما این مواد مغذی را از اندام های حیاتی شما دور کند. این می تواند منجر به نازک شدن مو و TE شود.

آلوپسی موضعی

 بر اساس یک بررسی مروری 2012 منبع معتبر ، اگرچه رایج نیست ، این نوع ریزش مو به این دلیل است که سر شما چندین ساعت در یک زمان در یک موقعیت قرار دارد. این می تواند جریان خون را در فولیکول های مو شما قطع کند.

آلوپسی موضعی در پروسیجر های کوتاه چندان رایج نیست زیرا سر شما برای مدت طولانی در یک نقطه قرار ندارد

همان بررسی تحقیق فوق نشان داد که این نوع ریزش مو بیشتر در جراحی های قلبی گزارش شده است. آلوپسی موضعی، به دلیل طولانی بودن زمان خوابیدن در یک موقعیت ، پس از جراحی های بازسازی گسترده امکان پذیر است.

(نکته قابل توجه: مدت زمان جراحی های چاقی  عموما کوتاه است و بنابر این بیماران ما در معرض خطر آلوپسی موضعی قرار ندارند.)

آیا بیهوشی عمومی باعث عارضه ریزش مو می شود؟

به گفته Larry S. Nichter ، MD ، FACS ، جراح پلاستیک دارای مجوز از مرکز جراحی پلاستیک اقیانوس آرام در نیوپورت بیچ ، کالیفرنیا ، در حالی که هنوز بحث برانگیز است ، برخی از پزشکان گمان می کنند که بین بیهوشی و ریزش مو ارتباط وجود دارد ، به ویژه با جراحی های طولانی مدت چندین ساعت.

تصور می شود که دوره های طولانی بیهوشی ممکن است با کاهش تقسیم سلولی منجر به ریزش موی مرتبط با TE شود. کندتر شدن تقسیم سلولی ممکن است به نوبه خود مانع از تولید فولیکول مو شود. اما این در مطالعات بالینی اثبات نشده است.

نوع بیهوشی مورد استفاده نیز ممکن است به ریزش مو کمک کند. یک منبع تحقیق معتبر در سال 2012 دریافت که بیهوشی با افت فشار خون ، که عمدتا در جراحی های فک و صورت استفاده می شود ، ممکن است خطر آلوپسی موضعی را افزایش دهد. یک منبع تحقیق معتبر در سال 2015 نشان داد که اگرچه توسط همه بیماران قابل تحمل نیست ، هنوز از بیهوشی با فشار خون پایین برای کمک به کاهش از دست دادن خون در طول برخی از جراحی ها مانند جراحی دندان استفاده می شود.

(نکته قابل توجه: در جراحی های چاقی علاوه بر کوتاه بودن مدت زمان جراحی، بیهوشی همراه با افت فشار خون مورد استفاده نبوده و کارایی خاصی در این جراحی ندارد، در نتیجه بیماران ما در معرض این ریسک فاکتور قرار ندارند.)

عوارض جانبی داروها

برخی از داروهایی که پس از جراحی مصرف می شوند ممکن است منجر به ریزش مو شوند ، به خصوص اگر به آنها حساسیت دارید. انجمن پوست آمریکا توصیه می کند که در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر مرتبط با TE با پزشک خود نیز مشورت کنید:

داروهای ضد تشنج

داروهای ضد تیروئید

مسدود کننده های بتا

(نکته قابل توجه: پس از جراحی های چاقی نه تنها این دارو ها استفاده نمی شوند بلکه مصرف بسیاری از دارو ها توسط بیماران ممکن است کاهش یافته و یا محدود شوند.(به جز مواردی که بیمار مشکلات زمینه ای خاصی داشته که پیش از جراحی دارو های خاصی را مصرف می کرده است که پس از جراحی نیاز بع ادامه مصرف آنها دارد.))

آیا می توانید برای جلوگیری از ریزش مو بعد از عمل کاری انجام دهید؟

در حالی که ریزش مو بعد از عمل به طور کامل قابل پیشگیری نیست ، ممکن است بتوانید به حداقل رساندن اثرات TE کمک کنید. این شامل:

  • خوردن یک رژیم غذایی مغذی پر از غذاهای گیاهی
  • ورزش منظم
  • خواب بهتر
  • مدیریت استرس

طمینان حاصل کنید که هیچ گونه کمبود تغذیه ای ندارید

کمبودهای تغذیه ای ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد – با یا بدون جراحی.

بر اساس یک بررسی تحقیقی در سال 2018 منبع معتبر ، ریزمغذی های زیر توسط محققان احتمالاً از فولیکول های مو سالم و متعاقباً از چرخه های معمولی رشد مو حمایت می کنند:

  • اهن
  • سلنیوم
  • فلز روی
  • آنتی اکسیدان ها ، از جمله ویتامین های A ، C و E
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین دی

مطمئن شوید پروتئین و آهن کافی دریافت می کنید

به گفته انجمن آکادمی پوست و مو آمریکا ، مصرف کافی پروتئین و آهن نیز با رشد سالم مو ارتباط دارد.

ممکن است بتوانید با خوردن غذاهای غنی از این مواد مغذی به کاهش ریزش مو کمک کنید ، اما مشخص نیست که آیا با رژیم غذایی خاصی می توانید از ریزش موی ناشی از جراحی جلوگیری کنید یا خیر

. آزمایش خون می تواند کمبود هر یک از مواد مغذی فوق را مشخص کند و پزشک ممکن است بر اساس نتایج ، غذاها یا مکمل های خاصی را توصیه کند. با این حال ، شما نباید بدون هیچ گونه کمبود تغذیه ای به تنهایی مکمل مصرف کنید. بر اساس یک بررسی مروری 2017 در منبع معتبر ، انجام این کار ممکن است خطر بدتر شدن ریزش مو در اثر سمیت را افزایش دهد.

عادات جدیدی را در زندگی خود وارد کنید:

  • آب مصرفی خود را افزایش دهید
  • از مصرف سیگار بپرهیزید
  • یوگا و پیاده روی های منظم که باعث افزایش جریان خون می شود، انجام دهید
  • خواب کافی داشته باشید
  • اجتناب از شانه کردن یا برس زدن شدید موهای سر
  • ماساژ های موضعی بر سر انجام دهید

بر اساس گفته انجمن جراحان متابولیک و چاقی آمریکا برخی از ریزش موها بین 3 تا 6 ماه پس از عمل رایج است اما تقریباً همیشه موقت است. دلایل ریزش مو کاملاً مشخص نیست. حتی اگر تمام مکمل های توصیه شده را مصرف کنید و نیاز پروتئین را برآورده کنید ، ریزش مو تا زمان بازگشت فولیکول ها مشاهده می شود. مصرف کافی پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی به رشد مجدد موها و جلوگیری از نازک شدن طولانی مدت کمک می کند.

مطالب مرتبط