اسلیو معده, جراحی چاقی

هیپوگلیسمی واکنشی پس از جراحی چاقی اسلیو معده

هیپوگلیسمی واکنشی چیست؟

  هیپوگلیسمی به معنای قند خون پایین است که ممکن است بیماران پس از جراحی چاقی آن را تجربه کنند. هیپوگلیسمی واکنشی به معنای داشتن قند خون پایین پس از خوردن وعده غذایی یا میان وعده است که این امر ممکن است بعد از خوردن غذاهایی با قند زیاد یا کربوهیدرات‌های ساده اتفاق بیفتد و ممکن است با سندرم دامپینگ اشتباه گرفته شود.

راه‌های شناسایی هیپوگلیسمی واکنشی چیست؟

در صورت بروز هرگونه علائم ذکر شده کمتر از چند ساعت پس از صرف غذا یا میان وعده یا برطرف شدن آن پس از خوردن یا آشامیدن فرد دچار هیپوگلیسمی واکنشی می‌باشد.

علائم هیپوگلیسمی واکنشی چیست؟

علائمی همچون گرسنگی، عرق کردن، لرز، اضطراب، سرگیجه، ضعف، خواب آلودگی و گیجی از عوارض بروز این امر است.

در صورت بروز علائم مربوط به هیپوگلیسمی واکنشی چه اقداماتی باید انجام داد؟

 داشتن قند خون پایین برای سلامت شما مفید نیست و می‌تواند زندگی را تهدید کند. به این منظور، در صورت مشاهده علائم مربوط به آن باید اقدامات زیر صورت پذیرد:

1- قند خون خود را بررسی نمایید.

2- گر قند خون شما کمتر از 4 میلی مول در لیتر است باید آن را درمان کنید تا قند خود را حداقل به 4 میلی مول در لیتر برسانید. بهتر است برای چک کردن قند خون حتما دستگاه گلوکومتر در منزل داشته باشید.

3- هنگامی‌که قند خون شما کمتر از 4 میلی مول در لیتر است باید فوراً 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. این کار باعث افزایش سریع قند خون شما می‌شود. برخی از کربوهیدرات‌های سریع اثر عبارتند از جویدن 3 تا 4 قرص دکستروز یا گلوکز یا  نوشیدن 4/3 فنجان (175 میلی لیتر) آبمیوه.

4- 15 دقیقه پس از این اقدام قند خون خود را بررسی کنید اگر هنوز پایین‌تر از 4 میلی مول در لیتر است مجدد یکی از کربوهیدرات‌های سریع‌الاثر را مصرف نمایید و این مراحل را تا زمانی‌که قند خون شما  به بالای 4 میلی مول در لیتر برسد تکرار کنید.

5- اگر وعده غذایی یا میان وعده بعدی شما بیشتر از 1 ساعت باشد باید یک میان وعده حاوی کربوهیدرات و پروتئین متناسب با مرحله رژیم غذایی خود داشته باشید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌گردد. ممکن است بیمار برای افزایش قند خون غذاهای شیرین مانند کلوچه، کیک یا آب نبات مصرف نماید. گرچه این غذاها قند بالایی دارند و می‌توانند پایین بودن قند خون شما را جبران نماید، اما منجر به کاهش قند خون دیگر می‌شود زیرا انسولین زیادی آزاد می‌کند.

راه‌های جلوگیری از هیپوگلیسمی واکنشی چیست؟

 شما می‌توانید با پیروی از دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای جراحی چاقی از افت قند خون واکنشی جلوگیری کنید:

* هر روز 3 وعده غذایی سالم و 2 میان وعده سالم بخورید.

 *  وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را با فاصله 2 تا 3 ساعت مصرف نمایید.

 *  در هر وعده غذایی و میان وعده پروتئین مصرف نمایید.

 *  از حذف وعده‌های غذایی و تنقلات خودداری نمایید.

 *  با توجه به اینکه در چه مرحله‌ای از رژیم غذایی هستید از مصرف الکل اجتناب کرده یا آن را محدود کنید.

 *  مصرف کافئین خود را محدود کنید.

 *  از شیرینی‌هایی مانند کلوچه، کیک، آب نبات، آب میوه و شیرینی خودداری کنید.

توصیه می‌شود از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند کراکر گندم کامل، نان گندم کامل، پیتا گندم کامل، برنج غلات کامل، سیب‌زمینی‌ها وغلات که در مدت زمان بیشتری قند کمتری آزاد می کنند، استفاده نمود. داشتن کربوهیدرات پیچیده با پروتئین  این انتشار را بیشتر می‌کند چند. نمونه از کربوهیدراتهای پیچیده در صفحه بعدی آمده است.

علاوه بر کربوهیدرات‌ها بهتر است در رژیم غذایی پروتئین‌ها‎ مانند آجیل، پنیر، گوشت، عدس، کره بادام زمینی، تخم‌مرغ و ماست را مصرف نمود. همچنین برای میان‌وعده که علاوه بر کالری مناسب قند پایین‌تری دارند می‌توان از کراکر و پنیر، پیتا و هوموس، آجیل، ماست، نان تست ملبا و کره بادام زمینی استفاده نمود.