دسته‌بندی نشده

کاهش وزن با جراحی چاقی خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از سرطان را کاهش می دهد

یک مطالعه در کلینیک کلیولند نشان می دهد که در میان بزرگسالان مبتلا به چاقی، کاهش وزن به دست آمده با جراحی چاقی با کاهش 32 درصدی خطر ابتلا به سرطان و 48 درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با بزرگسالانی که جراحی را انجام نداده اند، مرتبط است. این تحقیق توسط JAMA منتشر شده است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تقریباً 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی چاقی دارند. به گفته CDC، چاقی خطر ابتلا به 13 نوع سرطان را افزایش می دهد که 40 درصد از کل سرطان های تشخیص داده شده هر ساله در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

علی امینیان، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر مؤسسه باریاتریک و متابولیک کلینیک کلیولند، گفت که جراحی چاقی در حال حاضر مؤثرترین درمان برای چاقی است. دکتر امینیان گفت: بیماران می توانند 20 تا 40 درصد از وزن بدن خود را پس از جراحی از دست بدهند و کاهش وزن را می توان در طول دهه ها ادامه داد. .

تحقیقات SPLENDID (روش‌های جراحی و اثربخشی طولانی‌مدت در بروز و مرگ بیماری‌های نئوپلاستیک) یک مطالعه کوهورت همسان است که بیش از 30000 بیمار کلینیک کلیولند را شامل می‌شود. گروهی متشکل از 5053 بیمار بزرگسال مبتلا به چاقی که بین سال‌های 2004 و 2017 جراحی چاقی انجام داده‌اند، به نسبت 1:5 با یک گروه کنترل متشکل از 25265 بیمار که برای چاقی خود عمل جراحی انجام نداده‌اند، همسان شدند.

پس از 10 سال، 2.9 درصد از بیماران در گروه جراحی چاقی و 4.9 درصد از بیماران در گروه غیرجراحی به سرطان مرتبط با چاقی مبتلا شدند. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان 13 نوع سرطان را به عنوان سرطان های مرتبط با چاقی مانند سرطان آندومتر، سرطان سینه پس از یائسگی و سرطان های روده بزرگ، کبد، پانکراس، تخمدان و تیروئید توصیف می کند.

پس از 10 سال، 0.8 درصد از بیماران در گروه جراحی و 1.4 درصد از بیماران در گروه بدون جراحی بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند. این یافته ها نشان می دهد که جراحی چاقی با کاهش 48 درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است.

محققان خاطرنشان کردند که مزایای جراحی چاقی در طیف گسترده‌ای از شرکت‌کنندگان در مطالعه، از جمله زنان و مردان، پیر و جوان، و بیماران سیاه‌پوست و سفیدپوست دیده می‌شود. علاوه بر این، مزایای مشابه پس از هر دو عمل بای پس معده و اسلیو معده مشاهده شد.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر استیون نیسن، مدیر ارشد آکادمیک موسسه قلب، عروق و قفسه سینه، گفت: «طبق انجمن سرطان آمریکا، چاقی پس از تنباکو به عنوان یک عامل قابل پیشگیری سرطان در ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. “این مطالعه بهترین شواهد ممکن را در مورد ارزش کاهش وزن عمدی برای کاهش خطر سرطان و مرگ و میر ارائه می دهد.”

مطالعات متعدد مزایای سلامتی ناشی از جراحی چاقی یا کاهش وزن را در بیماران مبتلا به چاقی نشان داده است. مطالعه STAMPEDE توسط کلینیک کلیولند نشان داد که پس از جراحی چاقی، کاهش وزن قابل توجه و کنترل دیابت نوع 2 در طول زمان باقی می ماند. مطالعه SPLENDOR نشان داد که در بیماران مبتلا به کبد چرب، جراحی چاقی خطر پیشرفت بیماری کبد و عوارض جدی قلبی را کاهش می دهد.

مطالعه SPLENDID یافته های مهمی را به ادبیات متمرکز بر ارتباط بین چاقی و سرطان اضافه می کند. با توجه به اپیدمی رو به رشد چاقی در سراسر جهان، این یافته ها پیامدهای قابل توجهی برای سلامت عمومی دارند. دکتر جام آبراهام، رئیس بخش هماتولوژی و انکولوژی پزشکی در کلینیک کلیولند، گفت: «بر اساس بزرگی فایده نشان داده شده در مطالعه ما، جراحی کاهش وزن را می توان علاوه بر سایر مداخلاتی که می تواند به پیشگیری از سرطان و کاهش مرگ و میر کمک کند، در نظر گرفت. . تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم های زمینه ای مسئول کاهش خطر سرطان پس از جراحی چاقی باید انجام شود.

Ali Aminian et al, Association of Bariatric Surgery With Cancer Risk and Mortality in Adults With Obesity, JAMA (2022). DOI: 10.1001/jama.2022.9009 Journal information:Journal of the American Medical Association