بای پس معده, جراحی چاقی

جراحی بای پس معده می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود

جراحی بای پس معده می تواند به بسیاری از افراد در کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند (1). ناگفته نماند که می تواند به بیماران دیابتی کمک کند تا داروهای خود را کنار بگذارند. با این حال ، در برخی از افراد ، جراحی بای پس معده می تواند باعث کاهش قند خون شود (2).

 این دوره ها در صورت عدم درمان می توانند خطرناک باشند. در بیمارانی که مرتباً پس از بای پس معده قسمت هایی از قند خون پایین مشاهده می شود ، برخی از گزینه های درمانی ممکن است کمک کننده باشد. به عنوان مثال ، برخی رژیم های غذایی و داروها ممکن است به کاهش دوره قند خون بای پس معده کمک کند.

حقایقی سریع در مورد جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده که به Roux-en-Y نیز معروف است ، جراحی کاهش وزن است که می تواند اندازه معده را کاهش دهد (1). علاوه بر این ، جراحی، کیسه کوچکتر معده را به نیمه میانی روده کوچک متصل می کند

. جراحی بای پس معده می تواند باعث کاهش وزن قابل توجهی شود (3). این کاهش وزن می تواند در کاهش خطر بیماری های مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی ، دیابت و مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب (1،3) موثر باشد.

چگونه جراحی بای پس معده می تواند به سطح قند خون و دیابت کمک کند؟

کارشناسان گزارش می دهند که جراحی بای پس معده می تواند سلاح موثری در برابر دیابت نوع 2 باشد. ممکن است کسی گمان کند که این به دلیل کاهش وزن قابل توجهی است که جراحی ایجاد می کند. با این حال ، این مسئله همچنین به دلیل تغییرات متابولیکی است که پس از جراحی رخ می دهد مانند (4):

 تأثیر بر حساسیت به انسولین مخصوص بافت

 تغییرات در عملکرد سلول بتا

 تغییر در ترکیب و جریان اسید صفراوی

 اصلاح میکروبیوتای روده

 تغییرات متابولیسم گلوکز روده

افزایش فعالیت متابولیک بافت چربی قهوه ای

 به گفته انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS) ، جراحی چاقی در 90 درصد بیماران دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد ، به ویژه برای بای پس معده ، حدود 80 درصد از بیماران رو به بهبودی می روند (5). این به بهبود علائم ، کاهش نیاز به داروهای دیابت و کاهش قند خون کمک می کند.

بای پس معده و کاهش قند خون

توجه به این نکته ضروری است که همراه با درمان دیابت از طریق جراحی بای پس معده ، خطر کاهش قند خون – هیپوگلیسمی (2) نیز وجود دارد. محققان پیشنهاد می کنند که این به احتمال زیاد به دلیل عدم بهبود حساسیت سلول های بتا به سطح گلوکز خون پس از عمل بای پس معده است (6).

 به نوبه خود ، بدن با ترشحات نامناسب انسولین پاسخ می دهد که می تواند منجر به افت قند خون شود. برخی از متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که پس از جراحی بای پس معده ، عبور سریع مواد مغذی در بدن باعث افزایش سریع سطح گلوکز خون می شود (7). این منجر به سطح بالای انسولین بعد از غذا می شود که می تواند باعث افت قند خون شود. این ممکن است به دلیل پدیده معروف به سندرم دامپینگ باشد که در آن غذای شما یا قند غذایی که می خورید سریعتر از حد معمول در روده کوچک تخلیه می شود (8).

این نوع هیپوگلیسمی به عنوان هیپوگلیسمی واکنشی نیز شناخته می شود. این می تواند در بیماران یک سال یا بیشتر بعد از عمل جراحی بای پس معده (9) رخ دهد. علائم کاهش قند خون از این دست عبارتند از:

لرزش

 گرسنگی

 سرگیجه

 عرق سرد

 گیجی

 اضطراب

 از دست دادن هوشیاری احتمالی

 با مصرف غذا یا نوشیدنی غنی از کربوهیدرات می توانید این علائم را درمان کنید. با این حال ، مهم است بدانید که کاهش قند خون پس از عمل بای پس معده می تواند تهدید کننده زندگی باشد. این به این دلیل است که می تواند منجر به تشنج ، تغییر هوشیاری یا تصادف شود (10).

چگونه می توان قند خون پایین نای از بای پس معده را درمان کرد؟

اگرچه برخی موارد کاهش قند خون پس از بای پس معده ممکن است به دارو نیاز داشته باشد ، اما با تغییر رژیم غذایی می توانید از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید (7).

علاوه بر خوردن وعده های غذایی مکرر در طول روز ، می توانید با رعایت موارد زیر از کاهش قند خون جلوگیری کنید (9،11):

 خوردن یک کربوهیدرات کوچک معادل حدود 5 گرم کربوهیدرات با یک وعده کوچک پروتئین هنگامی که برای اولین بار احساس ضعف یا سرگیجه می کنید که می تواند مربوط به سطح پایین قند خون باشد

. در صورت مشاهده علائم شدید قند خون ، از قرص گلوکز استفاده کنید

 اجتناب از غذاهای شیرین که می توانند باعث ترشح انسولین شوند

عدم مصرف الکل زیرا می تواند از تنظیم قند خون در کبد جلوگیری کرده و باعث کاهش قند خون شود

برای رژیم کلی رژیم غذایی خود پس از عمل بای پس معده ، باید از غذاهای خاصی برای جلوگیری از کاهش قند خون تمرکز کنید. این بدان معناست که بیشتر غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند پروتئین بدون چربی ، میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا و غلات کامل تصفیه نشده مصرف می شود. اگر از این غذاها هر 3 تا 4 ساعت یکبار بخورید برای جلوگیری از کاهش سطح گلوکز خون مفید خواهد بود.

راه های دیگر برای جلوگیری از کاهش سطح قند خون

علاوه بر تغییرات رژیم غذایی ذکر شده در بالا ، همچنین می توانید دستورالعمل های زیر را برای جلوگیری از بروز هیپوگلیسمی دنبال کنید (11،12).

 در هر وعده غذایی و میان وعده از منابع پروتئینی مانند گوشت گاو ، مرغ ، بوقلمون ، ماهی تن ، غذاهای دریایی ، آجیل ، دانه ها یا محصولات لبنی مانند شیر ، ماست یا پنیر استفاده کنید.

از حذف وعده های غذایی و میان وعده ها که می تواند منجر به کاهش قند خون شود ، خودداری کنید. همچنین ، حذف وعده های غذایی می تواند باعث شود منابع غلیظ تری کربوهیدرات در وعده غذایی بعدی بخورید. این به نوبه خود می تواند سطح ترشح انسولین را افزایش دهد.

از مصرف کافئین خودداری کرده یا آن را محدود کنید زیرا می تواند از طریق کاهش جذب گلوکز به ماهیچه های اسکلتی ، قند خون را به سرعت افزایش دهد.

در هر وعده غذایی و میان وعده چربی های مفید برای قلب قرار دهید زیرا باعث ترشح انسولین نمی شوند. چنین غذاهایی شامل آجیل ، کره آجیل ، آووکادو ، زیتون ، روغن های گیاهی مانند زیتون و روغن آفتابگردان ، اکثر دانه ها و ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ساردین است.

غذا را با دقت بیشتری بجوید. نه تنها جویدن بیشتر غذا در هر لقمه (حدود 20 تا 25 بار در هر لقمه) می تواند شما را از پرخوری یکباره بازدارد، بلکه با جلوگیری از تخلیه سریع غذا در معده ، می تواند از کاهش سطح گلوکز خون جلوگیری کند.

هنگام غذا خوردن از مایعات خودداری کنید. مهم است که هنگام غذا خوردن بعد از عمل بای پس معده ، مایعات زیاد نخورید. این به این دلیل است که نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن می تواند باعث آزاد شدن سریع تر غذا در روده شود. این می تواند منجر به افزایش جذب گلوکز و ترشح انسولین شود. بنابراین ، سعی کنید هر وعده غذایی یا میان وعده را به آرامی در مدت 30 تا 60 دقیقه بخورید و حداقل 30 دقیقه غذا را از نوشیدن جدا کنید.

همچنین مهم است که اگر علائم قند خون پایین را پس از جراحی بای پس معده مشاهده کردید ، شروع به بررسی سطح قند خون خود کنید. می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد از ارائه دهنده خدمات درمانی خود دریافت کنید.

جراحی بای پس معده می تواند برای افرادی که نیاز به کاهش وزن یا دیابت دارند ، زندگی را تغییر دهد. با این حال ، مانند هر عمل جراحی ، خطرات نیز وجود دارد. یکی از این خطرات بعد از عمل بای پس معده ، قند خون پایین است. اگرچه ممکن است بی ضرر به نظر برسد ، اما قند خون پایین در صورت عدم درمان می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. به همین دلیل است که در صورت مشاهده علائم قند خون پایین بعد از عمل ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سپس ، در صورت تشخیص قند خون پایین ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا دارو می تواند به کاهش یا رفع قسمت های پایین قند خون شما کمک کند. در موارد شدید هیپوگلیسمی ، ممکن است لازم باشد برای درمان دارویی شدیدتر به غدد درون ریز مراجعه کنید. در موارد شدید ، زمانی که علائم غیرممکن است کنترل شوند – برگشت جراحی ممکن است یک گزینه باشد. لطفاً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا دریابید که آیا این می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر.

منابع

1.       Mayo Clinic (December 28, 2017) “Gastric bypass (Roux-en-Y).” https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/gastric-bypass-surgery/about/pac-20385189

2.       Mayo Clinic (September 7, 2018) “Hypoglycemia.” https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hypoglycemia/symptoms-causes/syc-20373685

3.       UCLA Health (accessed August 29, 2019) “Gastric Bypass Surgery.” http://surgery.ucla.edu/bariatrics-gastric-bypass

4.       Koliaki, C., Liatis, S., le Roux, C.W., and Kokkinos, A. (August 2017) “The role of bariatric surgery to treat diabetes: current challenges and perspectives.” BMC Endocr Disord., 17(1):50.

5.       American Society for Metabolic and Bariatric Surgery (accessed August 29, 2019) “Surgery for Diabetes.” https://asmbs.org/patients/surgery-for-diabetes

6.       Capristo, E., et al. (June 2018) “Incidence of Hypoglycemia After Gastric Bypass vs Sleeve Gastrectomy: A Randomized Trial.” The Journal of clinical endocrinology and metabolism, 103(6): 2136-2146. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29590421

7.       Kirby, J.L. and O’Donnell, K. (June 2016) “Hyperinsulinemic Hypoglycemia After Gastric Bypass Surgery.” Practical Gastroenterology, pgs. 22-27. https://med.virginia.edu/ginutrition/wp-content/uploads/sites/199/2014/06/Parrish-June-16.pdf

8.       Cleveland Clinic (accessed August 29, 2019) “Dumping Syndrome.” https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17835-dumping-syndrome

9.       Ridgeview Medical Center (accessed August 28, 2019) “Reactive hypoglycemia post-gastric bypass.” https://www.ridgeviewmedical.org/services/bariatric-weight-loss/enewsletter-articles/reactive-hypoglycemia-postgastric-bypass

10.   Goldfine, A.B. and Patti, M.E. (June 2016) “How common is hypoglycemia after gastric bypass?” Obesity (Silver Spring), 24(6):1210-1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5079518/

11.   St. Joseph’s Healthcare Hamilton (accessed August 28, 2019) “Reactive Hypoglycemia After Bariatric Surgery.” https://www.stjoes.ca/patients-visitors/patient-education/f-j/PD%207972%20Reactive%20Hypoglycemia%20after%20Bariatric%20Surgery.pdf

12.   Suhl, E., Anderson-Haynes, S.E., Mulla, C., and Patti, M.E. May 2017) “Medical nutrition therapy for post-bariatric hypoglycemia: practical insights.” Surg Obes Relat Dis., 13(5):888-896.

مطالب مرتبط