جراحی چاقی

توقف روند کاهش وزن بعد از جراحی چاقی

به طور معمول سه هفته پس از عمل جراحی، فلات کاهش وزن رخ می دهد.

 فلات کاهش وزن چیست؟ فلات کاهش وزن به توقف کاهش وزن ، پس از اتمام جراحی چاقی اشاره دارد که در آن کاهش سریع وزن، کند شده یا به طور کلی متوقف می شود. این توقف کاهش وزن بسیار طبیعی ، موقت است و عموماً ناشی از تلاش بدن برای سازگاری با رژیم غذایی جدید و منبع انرژی جایگزین است.

پس از جراحی کاهش وزن ، بیماران ممکن است در ابتدا نسبتاً سریع وزن خود را کاهش دهند و سپس با گذشت زمان کاهش وزن تدریجی می شود. به طور معمول ، وزن در حدود 18 ماه بعد تثبیت می شود. در طول این 18 ماه ، کاهش وزن روند قابل پیش بینی را دنبال نمی کند ، اما می تواند با دوره های متناوب کاهش وزن قابل توجه و به دنبال آن عدم کاهش وزن، به صورت نامنظم همراه باشد.

اگر روند این کاهش وزن را ترسیم کنیم ، ممکن است ظاهر یک راه پله را نشان دهد. این غیر معمول نیست که بیماران سوال کنند که چرا کاهش وزن آنها در برخی مواقع متوقف شده است و از خود بپرسند که آیا آنها کار اشتباهی انجام می دهند یا عمل جراحی به درستی انجام نشده است. این روند کاهش وزن تدریجی و ثابت خواهد بود و به طور متوسط 5 تا 10 پوند در ماه ، اما تا 3 سال ادامه دارد.

روز به روز یا حتی هفته به هفته ، نوسانات کاهش وزن به دلیل عوامل دیگری فراتر از دست دادن توده چربی نیز رخ می دهد. وزن آب احتمالاً شایع ترین علت این تنوع است. این بستگی به وضعیت هیدراتاسیون دارد. سایر عوامل غیر از توده چربی که ممکن است منجر به وزن نادرست شود شامل، محتویات فعلی دستگاه گوارش ، افزایش توده عضلانی یا چرخه قاعدگی است. بنابراین توصیه می شود که بیماران به دلیل اشتباهاتی که ناشی از عوامل ذاتی ذکر شده در بالا است ، نباید بیش از حد خود را وزن کنند.

همچنین فعالیتهای خاصی از بیماران وجود دارد که ممکن است کاهش وزن را تغییر دهد. دفعات و شدت ورزش ممکن است بر میزان متابولیسم شما تأثیر بگذارد و باعث کاهش وزن شود. این ورزش ممکن است توده عضلانی را افزایش دهد ، که اگرچه از جهات مختلف مفید است ، اما ممکن است باعث کاهش وزن کندتر شود.

تعدیل عادت غذا خوردن که ممکن است بی ضرر به نظر برسد ، می تواند بر کاهش وزن نیز تأثیر بگذارد. توصیه می شود که بیمار چندین وعده غذایی کوچک در روز با پروتئین بالا بخورد. افزایش دفعات غذا به مقدار زیاد یا کاهش دفعات آن با گرسنگی در طول روز و پرخوری در شب ممکن است توانایی فرد را برای کاهش وزن کاهش دهد.

برای جراحی هایی که دارای سوءجذب هستند (بای پس معده) ، دستگاه گوارش ممکن است در طول زمان با تغییرات آناتومیکی جدید خود سازگار شود. این سازگاری ممکن است باعث جذب بهتر غذای مصرفی شود ، به ویژه چربی ها ، که باعث کاهش مزایای جراحی می شوند. متأسفانه ، هیچ عمل جراحی دیگری نمی تواند جلوی این اثر سازگاری را بگیرد. با این حال ، پایبندی مجدد به خوردن وعده های غذایی کوچک با پروتئین بالا ممکن است این اثر را محدود کند.

عوامل آناتومیکی وجود دارد که ممکن است توانایی فرد را برای کاهش وزن محدود کند. در جراحی بای پس معده، اندازه کیسه معده ممکن است در طول زمان تغییر کند که اگر بزرگ شود ، وعده های غذایی بزرگتری را در خود جای می دهد .علاوه بر این ، اتساع آناستوموتیک بین کیسه معده و روده ممکن است باعث تخلیه سریع کیسه شود و تأثیر آن بر سیری و کاهش وزن احتمالی را کاهش دهد. هنگامی که انبساط کیسه یا اتساع آناستوموتیک رخ می دهد ، نمی توان آنها را معکوس کرد و فقط با جراحی مجدد می توان آن را تصحیح کرد.  در نتیجه انتخاب جراح درست به نظر بسیار مهم می آید.

به همین دلیل ، پس از بای پس معده ، بیمار نباید در طول غذا نوشیدنی بخورد. این فعالیت منجر به انتقال سریعتر مواد غذایی جامد از کیسه معده می شود و احساس سیری را از بین می برد و منجر به بلع قسمتهای بزرگتر می شود.

پیروی از قوانین اساسی تغذیه صحیح و ورزش منظم ممکن است مدت زمان روند کاهش وزن را کوتاه کرده و در نهایت منجر به کاهش طولانی مدت وزن شود. آنچه باید به خاطر داشته باشید این است که جراحی کاهش وزن تضمین کننده کاهش وزن آسان و مداوم نیست. این عمل ابزاری است که در صورت استفاده مناسب توسط بیمار می تواند به کاهش وزن موفق کمک کند. با این حال ، در صورت استفاده نامناسب ، کاهش کلی وزن ممکن است کمتر از انتظار باشد.

ورزش

ورزش به عنوان تحرک بدن برای حفظ سلامتی تعریف می شود. ورزش نباید به عنوان یک وظیفه تلقی شود ، بلکه باید فعالیتهای روزمره فرد مانند مسواک زدن ، خوردن وعده های غذایی یا رفتن به محل کار را نیز شامل شود. این فلسفه برای همه افراد چاق یا لاغر ، زن یا مرد ، جوان یا پیر ، قبل یا بعد از جراحی چاقی صدق می کند.

ورزش قبل از جراحی

ورزش خفیف (20 دقیقه در روز/3-4 بار در هفته) ممکن است برای کاهش عوارض جراحی ، تسهیل بهبودی و ارتقا ریکاوری بعد از جراحی مفید باشد. هر بیمار قبل از عمل باید ورزش را در نظر بگیرد.

ظرفیت ریه را افزایش دهید. بهبود وضعیت هوازی خود را با پیاده روی ، شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید. با هر بار بیرون رفتن ، فاصله ای را که طی می کنید به تدریج افزایش دهید. ظرف یک ماه ظرفیت ورزشیتان بیشتر خواهد شد و بنابراین جراحی ایمن تر خواهد بود. با وزنه های سبک یا تمرینات مقاومتی با نوارهای لاستیکی قدرت خود را افزایش دهید.

ورزش بعد از عمل جراحی

ورزش بعد از جراحی کاملاً ضروری است و ممکن است مهمترین عاملی باشد که می تواند به بیمار در کاهش وزن طولانی مدت و موفق کمک کند.

پیاده روی را از روز اول شروع کنید.

پیاده روی خود را هر روز افزایش دهید.

سایر تمرینات هوازی مانند شنا و دوچرخه سواری را در صورت اجازه جراح در صورت تمایل اضافه کنید.

تمرینات ورزشی سبک و دراز کشیدن را طبق اجازه جراح خود شروع کنید. وزن و تعداد تکرارها را به تدریج افزایش دهید. این نوع ورزش باعث افزایش توده عضلانی می شود که باعث افزایش قدرت ، افزایش تراکم استخوان و افزایش متابولیسم می شود. استفاده از مربی شخصی برای آموزش در مورد ورزش ، افزایش انگیزه و کمک به اطمینان از برنامه های مناسب را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که هرکسی با توانایی و قدرت بدنی متفاوتی شروع می کند. به تدریج فعالیت و ظرفیت ورزشی خود را افزایش دهید. ناراحتی خفیف ناشی از ورزش قابل قبول است ، اما باید از درد اجتناب کرد. از جمله کلیشه ای “بدون درد بدون سود” چشم پوشی کنید. قبل ، حین و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید.

ورزش علاوه بر کاهش توده چربی ، فواید بیشمار دیگری نیز دارد. این مزایا شامل جلوگیری از کاهش توده عضلانی در هنگام کاهش سریع وزن بعد از عمل و بهبود کاهش وزن کلی است.

سیستم ایمنی بدن با ورزش تقویت می شود و این به حفظ سلامت کلی بدن کمک می کند. ورزش همچنین ممکن است اشتهای فرد را کاهش دهد. خستگی ، که گاهی اوقات پس از جراحی مشکل ساز می شود ، ممکن است کاهش یابد. سرانجام ، می توان یک تعادل بهبود یافته ، اعتماد به نفس بالاتر و در کل احساس خوشبختی را بهبود بخشید.

به اندازه کافی بخوابید.

اهمیت خواب در کاهش وزن را نمی توان نادیده گرفت. اگر به اندازه کافی نمی خوابید ، کالری سوزی برای بدن شما سخت تر است و به احتمال زیاد هوس غذا خوردن  می کنید. دلیلی وجود دارد که چرا افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند اغلب هنگام شروع درمان وزن خود را کاهش می دهند. همین اصل در اینجا نیز اجرا می شود. هشت ساعت خواب برای بدن شما ضروری است.

فلات کاهش وزن چقدر طول می کشد؟

فلات می تواند بین هشت تا دوازده هفته دوام بیاورد که در هر فردی نیز متفاوت است.  این مسئله ممکن است با توجه به نوع جراحی انجام شده برای شما، عادات و رژیم غذایی و تحرکات بدنیتان و عوامل دیگر متفاوت باشد.

چرا  با اینکه ورزش می کنم و درست غذا می خورم نمی توانم وزن کم کنم؟

یکی از دلایل اصلی اینکه چرا کالری سوزی از طریق ورزش هنوز منجر به کاهش وزن نمی شود ، فعالیت بیش از حد یا التهاب بدن شما است. اگر روزانه بیش از حد ورزش می کنید ، التهاب بیش از حد در بدن شما ایجاد می شود. تمام التهابات اضافی باعث می شود که کاهش وزن مناسب نداشته باشید.

خواب ضعیف ، فعالیت های بی تحرک و نشسته و خوردن زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، چند مرحله ساده – مانند خوردن آگاهانه ، ورزش و تمرکز بر غذاهای کامل – می تواند به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

میانگین کاهش وزن ماهانه بعد از اسلیو معده چقدر است؟

بیشتر بیماران هر هفته به مدت حدود 12-6 ماه بین 2-4 پوند (0.9-1.8 کیلوگرم) وزن کم می کنند. این امر منجر به کاهش ماهیانه حدود 8 تا 16 پوند می شود.

مهمترین علل توقف کاهش وزن بعد از جراحی چیست؟

1)استرس

مهمترین علت استپ وزنی استرس میباشد، استرس های روزانه زندگی، استرس و نگرانی و مقایسه میزان کاهش وزن خود با افراد دیگر و چک مداوم وزن روی ترازو و تغییرات اندام جلوی آینه و.. باعث استپ وزنی شما میشود

2)کم تحرکی

نداشتن تحرک یا کافی نبودن تحرک باعث استپ وزنی میشود، شما باید بلافاصله از زمان ترخیص از بیمارستان پیاده روی به قصد ورزش رو شروع کنید تا علاوه بر کمک به دفع گازهای لاپاروسکوپی و تضمین کار منظم سیستم گوارش به کم شدن وزنتان نیز کمک کنید.

فراموش نکنید فعالیت های معمول ما برای انجام کارهای خانه و سرکار نمیتواند جایگزین ورزش باشد و باید مطمعن باشید که در کنار این فعالیت ها، حداقل روزی نیم تا یک ساعت پیاده روی میکنید و شدت و زمان این پیاده روی را به مرور افزایش می دهید.

یادتان باشد روزهای اول نیاز به انجام ورزش های سنگین،ساعات طولانی ورزش،کار با وزنه و… نیست و پیاده روی با سرعت معمولی کافی است و به مرور شدت و زمان تمرینات ورزشی افزایش پیدا میکند

3)خوردن غذاهاو نوشیدنی های شیرین

شیرین کننده های مصنوعی ممنوع میباشد و غذا ها و نوشیدنی های شیرین طبیعی هم باید با دقت و به مقدار کم مصرف بشود

4)مصرف کم آب

مصرف آب معمولی برای کاهش وزن معجزه میکند و و کم آبی باعث استپ وزن میشود، اگر تحمل طعم آب، سخت است از آب طعم دار شده با طعم دهنده های طبیعی مثل مقدار کم نارنج و لیموی تازه،مقدار کم گلاب و نعناع و…استفاده کنید.

5)مصرف کم پروتیین

باید بعد از عمل با توجه به وزن و جنسیت و میزان فعالیت به مقدار 50-80 گرم پروتیین خالص استفاده کنید.

داشتن برنامه غذایی دقیق برای جبران این مقدار میتواند کمک کننده باشد ولی اگر قادر نیستید این مقدار را با تغذیه جبران کنید حتما از پودرهای پروتیین خالص مثل ایزو وی اسفاده کنید.

6)گرسنگی کشیدن

سلول ها و بافت های بدن برای زنده ماندن نیاز به مواد غذایی دارند. اینکه شما وعده غذایی را به بهانه نداشتن وقت،اشتها و …مصرف نمیکنید باعث میشود بدن خودش را در شرایط قحطی بداند و برای زنده نگه داشتن سلول ها برای مدت زمان بیشتر، متابولیسم را کند و این باعث استپ وزنی برای شما میشود پس حتما وعده های اصلی و میان وعده های کم و سالم را فراموش نکنید.

7)کم خوابی یا ساعت خواب نامناسب

ساعات خواب ناکافی و بی کیفیت باعث بروز استپ وزنی میشود

8)ریزه خواری

اینکه به وعده های اصلی غذا اهمیت ندهید و بجای آن ریزه خواری کنید هم باعث استپ وزنی می شود.