جراحی چاقی

فعالیت فیزیکی بعد از جراحی چاقی

فعالیت فیزیکی بعد از جراحی چاقی

در دهه‌های اخیر چاقی به یک اولویت جهانی بهداشت تبدیل شده است که عوارض آن متناسب با افزایش توده بدن به‌ویژه با افزایش چربی شکمی افزایش می‌یابد. عوارض آن شامل دیابت نوع 2، فشار خون بالا، سکته قلبی، سنگ کیسه صفرا، آپنه خواب و شکایات اسکلتی عضلانی است.علاوه بر این، میزان مرگ و میر در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر است.  سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از 2.8 میلیون مرگ زودرس ناشی از چاقی را گزارش می‌کند که جزء پنجمین علل شایع مرگ زودرس در سطح جهان است.

برای بیماران هستند جراحی چاقی مانند لاپاراسکوپی بای‌پس معده Roux-en-Y (LRYGB) منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به مداخلات غیرجراحی شده است. فعالیت بدنی و ورزش برای حفظ وزن سالم و تسهیل کاهش وزن و ثبات وزن ضروری است. علاوه بر این، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند از پیامدهای چندگانه چاقی جلوگیری نموده یا به مدیریت آنها کمک کند و همچنین سلامت و رفاه عمومی را حفظ نماید. از سوی دیگر، عدم تحرک بدنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  بر بار کلی بیماری‌ها اضافه می کند.

فعالیت بدنی پس از جراحی کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا سریعتر بهبود یابید. این امر به بهبود گردش خون، کاهش خطر لخته شدن خون، بهبود زخم و بهبود عملکرد روده کمک می کند.

تمرینات ورزشی که بعد از جراحی چاقی انجام می‌شود، آمادگی جسمانی را بالا می‌برد و منجر به کاهش وزن و چربی اضافی می‌شود و ممکن است از تحلیل استخوان و بازگشت وزن پس از جراحی چاقی جلوگیری نماید. ورزش می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. ورزش بعد از جراحی چاقی در مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی تأثیر بسزایی دارد. همچنین جریان خون بیشتری را در مغز ایجاد می‌کند، مارپیچ‌های رو به پایین مغز که به افسردگی و اضطراب ختم می‌شود را از بین می‌برد و اندورفین تولید می‌کند که به تنظیم و بهبود خلق و خوی شما کمک می‌نماید.

بهترین ورزش‌ها بعد از جراحی چاقی

بهترین فعالیت‌هایی که می‌تواند پس از جراحی چاقی مناسب باشد شامل تمرینات کم فشار مانند شنا، دوچرخه سواری و پیاده‌روی است. یوگا، رقص، دویدن، کلاس‌های ایروبیک و وزنه‌های سبک نیز پس از جراحی چاقی مؤثر هستند.

از چه زمانی بعد از جراحی می‌توان ورزش را شروع کرد؟

دو تا سه هفته پس از جراحی چاقی باید رژیم ورزشی را از سر بگیرید. هدف این است که دامنه حرکتی را افزایش دهید تا بتوانید مثلاً کفش‌های خود را درآورده و وسایل را از روی زمین بردارید. تمرینات قدرتی نیز مهم هستند، زیرا با کاهش وزن ماهیچه‌های خود را نیز از دست خواهید داد.

آیا عضله سازی بعد از جراحی چاقی امکان‌پذیر است؟

اسلیو معده و به‌طور کلی جراحی چاقی این فرصت را ایجاد می‌نماید که نسبت به زمانی‌که بیمار رژیم غذایی و ورزش را به تنهایی دنبال می کند به‌طور موثرتری عضله‌سازی کند. از دست دادن عضلات ممکن است بعد از جراحی چاقی اتفاق بیفتد. بدن شما قبل از سوزاندن چربی ذخیره ‌شده ابتدا عضلات را  می‌سوزاند. اگر روزانه ورزش نکنید  بدن از ماهیچه‌های شما تغذیه می کند، بنابراین حجم و قدرت عضلانی خود را از دست می‌دهید.

اگر ورزش زودتر از زمان تعیین شده برای بیمار آغاز شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

توجه به این نکته ضروری است که در شش هفته اول پس از عمل از بلند کردن هر چیزی سنگین‌تر از 20 تا 30 کیلوگرم یا انجام حرکت‌های کششی مانند جاروبرقی خودداری نمایید. در سه ماه اول پس از عمل از انجام کارهای سنگین مانند بلند کردن، حمل یا فشار آوردن بارهای سنگین بپرهیزید.

ورزش اگر خیلی زودتر از زمان اعلام ‌شده برای بیمار شروع شود می‌تواند عوارض جانبی مانند درد، ناراحتی، کبودی و تورم شدید و طولانی مدت را تشدید کند و این امر روند بهبودی را کند می کند.

آیا باید قبل از جراحی چاقی وزن کم کنید؟

گرچه در دستورالعمل‌های بالینی فعلی نیازی به کاهش وزن پیش از عمل جراحی عنوان نشده و تصمیم برای انجام عمل جراحی چاقی نباید بر اساس کاهش وزن پیش از عمل باشد، اما ارجاع به یک برنامه کاهش وزن برای بیماران چاق قبل از عمل جراحی می‌تواند مفید است.

انجمن آمریکایی جراحی متابولیک و چاقی(ASMBS)  ورزش‌های ملایم شامل تمرینات هوازی و مقاومتی سبک 3-4 روز در هفته به مدت 20 دقیقه در روز را برای بهبود آمادگی قلبی تنفسی، کاهش خطر عوارض جراحی و بهبود و تقویت بعد از عمل توصیه می‌کند.

در نهایت اینکه ورزش برای موفقیت در کاهش وزن و حفظ آن مؤثر است. توسعه و حفظ یک برنامه ورزشی ثابت برای تقویت قلب و استخوان‌ها، سوزاندن کالری، رشد ماهیچه‌ها، افزایش میزان متابولیسم، بهبود روحیه و کاهش استرس مؤثر است.