اسلیو معده, جراحی چاقی

آنچه ما در مورد رفلاکس بعد از اسلیو معده می‌دانیم

آنچه باید در مورد ریفلاکس بعد از عمل جراحی اسلیو بدانیم

زمانی‌که در رابطه با نوع عمل جراحی اسلیو با جراح خود صحبت می‌کنید یکی از خطراتی که بی‌شک در مورد آن خواهید شنید بدتر شدن ریفلاکس اسید بعد از عمل است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد تقریباً 35 درصد از بیماران اسلیو ممکن است ریفلاکس جدید یا بدتر را تجربه کنند. این تحقیق با داده‌های عملیاتی نیز مطابقت دارد. با آگاهی از اینکه این یک خطر بسیار جدی است باید بر کاهش احتمال ریفلاکس اسید بعد از اسلیو معده تأکید داشته باشیم ، اما اگر به‌صورت اتفاقی این عارضه به‌وجود آمد برای بهبود و ازبین بردن ریفلاکس بیمار اقدامات تهاجمی انجام می‌دهیم.

GERD  چیست؟

تقریباً تمام افراد با سوزش سر دل آشنا هستند. سوزش سر دل شایع‌ترین علامت GERD است، اما این مورد جدی‌تر از سوزش سر دل ساده است. این امر زمانی رخ می‌دهد که بجای نگهداشتن غذا و اسیدها در معده یک ماهیچه ضعیف به آنها اجازه می‌دهد به سمت بالا  و به داخل مری حرکت کنند. این مورد نه تنها احساس ناراحتی یا حتی دردناک دارد، بلکه می‌تواند به مری نیز آسیب برساند بنابراین مشکلی به نام ازوفاژیت ایجاد می‌کند.

چه زمانی سوزش سر دل GERD  تلقی می‌گردد؟

اگر گاهی اوقات بعد از پرخوری یا خوردن غذاهای تند دچار سوزش سر دل می‌شوید به احتمال زیاد سوزش سر دل معمولی دارید که معمولاً برای پیشگیری از آن به دارو نیاز نیست. اگر این سوزش سر دل دو یا 3 بار در هفته اتفاق بیفتد ممکن است به GERD مبتلا باشید و یکی دیگر از علائم آن  برگشت محتویات معده به گلوی شما است. پزشک می‌تواند آزمایشات رسمی را برای تشخیص این امر انجام دهد. برخی از علائم مانند مشکل در بلع،  پاکسازی گلو، گلو درد، خس خس کردن، سرفه مزمن، آسم، لارنژیت، آپنه خواب و درد قفسه سینه وجود دارد  که کمتر رایج است.

رابطه GERD  با  وزن

ابتلای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند به GERD بسیار بالاست. ریفلاکس نیز ارتباط نزدیکی با افزایش شاخص توده بدنی(BMI)  دارد. علاوه بر این، افرادی که BMI بالای 30 دارند 5/2 برابر بیشتر از افرادی که BMI زیر 25 دارند دچار ریفلاکس می‌شوند.

اینکه چرا افرادی که دارای اضافه وزن هستند اغلب در معرض GERD هستند هنوز مشخص نشده است، اما یکی از دلایل این است که افزایش وزن باعث افزایش فشار بر شکم می‌شود، بنابراین به معده فشار می‌آورد و محتویات آن را به سمت مری فشار می‌آورد. اغلب پزشکان کاهش وزن یا مدیریت وزن را به‌عنوان یکی از راه‌های بهبود علائم GERD توصیه می‌کنند. برای افراد چاق کاهش وزن برای موفقیت درمان بسیار مهم است.

افرادی که قصد انجام جراحی چاقی را دارند اغلب مبتلا به GERD هستند، اما کاهش وزن در نتیجه جراحی چاقی اغلب می‌تواند به تسکین علائم آن کمک کند. بای پس این علائم را در اغلب بیماران برطرف می‌سازد. با این حال در عمل جراحی اسلیو گاهی علائم GERD ادامه‌دار بوده و یا گاهی بدتر می‌شود و به طور کلی، برای افرادی که مبتلا به آن  هستند توصیه نمی‌شود. گرچه جراحی چاقی می‌تواند آن را تسکین دهد، اما ممکن است بعد از عمل نیز همچنان ادامه داشته  باشد. در صورتی‌که جراحی چاقی انجام شد و همچنان مشکل GERD وجود داشت باید به جراح اطلاع داده شود. این امر ممکن است بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و روند کاهش وزن را به مخاطره بیندازد. اگر برای تسکین معده باید غذا بخورید  حتی می‌تواند رعایت رژیم غذایی شما را دشوارتر نماید. پزشک می‌تواند به یافتن علل GERD کمک کند و درمان آن را توصیه کند. چندین گزینه برای کمک به کاهش GERD بعد از عمل وجود دارد از جمله:

* دارو

پزشکان داروهایی به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) را تا شش ماه پس از جراحی چاقی تجویز می‌کنند. اگر کسی پس از قطع آن مبتلا به ریفلاکس شد پزشک آزمایشاتی را برای پی بردن به علل آن انجام می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است فرد نیاز داشته باشد برای مدت طولانی‌تری از این داروها استفاده کند. با این حال استفاده بلندمدت از آن می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین پزشکان ممکن است از گزینه‌های دیگر برای درمان بلندمدت استفاده کنند.

* جراحی

بعد از هرگونه عمل جراحی چاقی ممکن است فتق هیاتال بروز نماید که ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد. این امر پس از اسلیو نیز ممکن است در اثر پیچ خوردگی ایجاد شود نیاز به ترمیم جراحی نیز داشته باشد. هیچ راهی برای از بین بردن کامل ریفلاکس پس از عمل اسلیو نداریم، اما می‌توان با جستجو و درمان فتق هیاتال (بیرون‌زدگی قسمت فوقانی معده از طریق دیافراگم) آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. این امر میزان ریفلاکس پس از اسلیو را تا حدود 20 درصد کاهش می‌دهد.

گاهی افراد مبتلا به GERD شدید بعد از اسلیو مجدد به جراحی دوم نیاز دارند که عمل به بای‌پس تبدیل شود. این تصمیم ساده‌ای نیست، زیرا با انجام دومین عمل چاقی خطرات قابل توجهی وجود خواهد داشت. افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند نمی‌توانند جراحی ریفلاکس سنتی (تحت عنوان فوندوپلیکیشن) انجام دهند. با این حال، یکی از گزینه‌های جراحی کاشت دستگاهی به نام LINX است. این دستگاه شامل حلقه‌ای از مهره‌های مغناطیسی است که در اطراف عضله ضعیف (اسفنکتر) در ورودی معده کاشته می‌شود تا از ریفلاکس جلوگیری نماید. این دستگاه از لحاظ مغناطیسی بسته می‌ماند تا زمانی‌که فرد در حال بلعیدن یا آروغ زدن استراحت کند.

درمان GERD آندوسکوپیStretta  به‌عنوان درمان سرپایی غیرجراحی است که اسفنکتر بین مری و معده را تقویت می‌کند تا مانع را بهبود بخشد و از ریفلاکس جلوگیری کند. دستگاه Stretta از طریق دهان و مری پایین می‌آید و در آنجا از انرژی فرکانس رادیویی با حرارت کم برای تقویت و ضخیم شدن ماهیچه‌ها استفاده می کند در نتیجه علائم ریفلاکس بهبود می‌یابد.

علل به‌وجود آمدن ریفلاکس بعد از اسلیو چیست؟

معده در شکل معمولی خود یک لوله تحت فشار است. در انتهای فوقانی معده اسفنکتر تحتانی مری یا LES وجود دارد که از حرکت اسید به داخل مری جلوگیری می‌کند، در حالی‌که در انتهای پایینی دریچه پیلور وجود دارد که نحوه ورود غذا و نوشیدنی به روده کوچک را تنظیم می‌کند. برخلاف بای‌پس که دریچه پیلور بریده و معده از فشار خارج می‌گردد در اسلیو دریچه پیلور دست نخورده رها می شود. با این حال، معده به‌طور قابل توجهی کوچکتر است، بنابراین فشار داخل معده افزایش می‌یابد و اسفنکتر تحتانی مری دارای کمترین مقاومت برای از بین بردن فشار اضافی است. زمانی‌که فشار وارد مری می‌شود اسید معده اغلب با آن همراه است و باعث ریفلاکس می‌شود.

از آنجا که GERD جدی‌تر از سوزش سر دل است، درمان مؤثر آن نیاز به توجه متخصص دارد. اگر قبل یا بعد از جراحی مبتلا به آن هستید با جراح خود مشورت کنید. با جراحی چاقی مناسب یا درمان اضافی می‌توانید این مشکل را تسکین داده و از آسیب مری خود جلوگیری کنید.