جراحی چاقی

فالوآپ بعد از جراحی چاقی

با توجه به اینکه چاقی یک بیماری محسوب می‌شود که می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن شما وارد کند و افراد مبتلا به چاقی شدید بیشتر در معرض بیماری‌های دیگر هستند، درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

کاهش وزن و بهبود سلامتی اصلی ترین هدف جراحی های چاقی می باشد.اما آنچه که نقطه تمایز دکتر شهریار عزیزی و تیم درمانی متبحر ایشان می باشد اهمیت به پیگیری و فالو آپ بعد از جراحی در تمام بیماران حتی تا سالها پس از جراحی به جهت اطمینان از حفظ وزن مناسب و همچنین ارتقای سلامت تمامی این عزیزان می باشد.

به منظور دستیابی به این هدف، چک آپ های ماهانه و سالانه و ویزیت های مکرر و مرتب با فواصل زمانی مشخص برای تمامی بیماران پیش بینی شده است.

کمبود ریز مغذی ها

با توجه به تغییرات رژیم غذایی، تغییر مسیر جریان مواد مغذی، و تغییرات آناتومی/فیزیولوژی روده که پس از جراحی چاقی رخ می‌دهد، بیمارانی که تحت این روش‌ها قرار می‌گیرند در معرض خطر کمبود ریزمغذی‌ها هستند. برخی از این کمبودها می تواند منجر به عواقب شدیدی مانند نوروپاتی، نارسایی قلبی و انسفالوپاتی شود. بنابراین، ضروری است که بیماران اهمیت انطباق و نیاز به مکمل های مادام العمر را درک کنند. بیمارانی که روش‌های سوء جذبی دارند، مانند RYGB ، در معرض بالاترین خطر کمبود ریزمغذی‌ها هستند و به ارزیابی تغذیه‌ای قبل از عمل و نظارت و استفاده از مکمل ها بعد از عمل نیاز دارند.

جداول ارائه شده، توصیه هایی را نشان می دهد که توسط انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS) ،دستورالعمل های تغذیه ای یکپارچه سلامت، دستورالعمل های بالینی از انجمن متخصصان غدد بالینی آمریکا (AACE)، انجمن چاقی (TOS)، اقتباس و اصلاح شده است. این توصیه ها برای بزرگسالان منعکس کننده دستورالعمل های کلی است و بیماران مبتلا به بیماری های خاص ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر و نظارت دقیق تر داشته باشند. برای مثال، کم‌خونی‌های تغذیه‌ای ناشی از روش‌های جراحی چاقی در شرایط تامین آهن نامناسب ممکن است دارای سایر کمبودهای ریزمغذی‌ها در ویتامین B12، فولات، پروتئین، مس، سلنیوم و روی نیز باشند و این موارد باید ارزیابی شوند

در حالت ایده‌آل، کمبودهای موجود در ریزمغذی‌ها، قبل از جراحی اصلاح می‌شوند تا از بیماری بالینی علامت‌دار یا شدید جلوگیری شود. سطوح کمتر از حد مطلوب 25-هیدروکسی ویتامین D به ویژه رایج است و ممکن است نیاز به مکمل قبل از جراحی داشته باشد.

  • توصیه‌های غربالگری ریزمغذی‌ها قبل از عمل در جدول 1 فهرست شده‌اند.
ریز مغذیجمعیت تحت جراحیتست آزمایشگاهی غربالگری (تست های اختیاری)
تیامینهمهتیامین
ویتامین ب 12 (کوبالامین)همهویتامین ب 12 (اختیاری: MMA)
فولات (فولیک اسید)همهفولات (اختیاری: فولات RBC، هموسیستئین، MMA)
آهنهمهآهن، TIBC، فریتین
ویتامین دیهمه25-هیدروکسی ویتامین D
کلسیمهمهکلسیم (اختیاری:اینتکت  PTH ، کلسیم ادرار 24 ساعته)
ویتامین آRYGBویتامین آ
زینکRYGBزینک
مسRYGBمس و سرولوپلاسمین

مکمل های جهانی بعد از عمل (جدول 2) جزء مهم مراقبت های بعد از عمل است. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 پس از RYGB  در صورت عدم استفاده کافی از مکمل B12، رایج است و دوزهای خوراکی 350 میکروگرم در روز نشان داده است که می تواند سطح B12 پلاسما طبیعی را حفظ می کند. سایر دوزهای پیشنهادی ریز مغذی ها یا بر اساس نظر متخصص هستند یا مشابه مقدار مجاز رژیم غذایی توصیه شده (RDA) هستند.

  • جدول 2 شامل مصرف مکمل ویتامین ها و مواد معدنی بعد از عمل می باشد.
ریز مغذیمیزان مکمل مورد نیاز
تیامین12 میلی گرم در روز
ویتامین B 12 (کوبالامین)خوراکی یا زیر زبانی: 350-500 میکروگرم در روز داخل بینی: 1000 میکروگرم در هفته* عضلانی: 1000 میکروگرم در ماه
فولات (فولیک اسید)400-800 میکروگرم در روز زنان در سنین باروری: 800-1000 میکروگرم در روز
آهنآهن عنصری 18 میلی گرم در روز RYGB ، SG، یا زنان در حال قاعدگی: 60-45 میلی گرم در روز (جدا از مکمل های کلسیم مصرف کنید)
ویتامین D3000 واحد در روز
ویتامین Aاسلیو یا RYGB: 5,000-10,000 واحد در روز
ویتامین E15 میلی گرم در روز
ویتامین K90-120 میکروگرم در روز
زینکاسلیو: 8-11 میلی گرم در روز RYGB: 8-22 میلی گرم در روز
مساسلیو: 1 میلی گرم در روز RYGB: 2 میلی گرم در روز
کلسیماسلیو و RYGB  -1500 1200 میلی گرم در روز (رژیم غذایی + مکمل ها)

اکثر ریز مغذی ها در مولتی ویتامین ها ارائه می شوند. مولتی ویتامین ها حاوی دوزهای توصیه شده کلسیم نیستند، زیرا کلسیم می تواند مانع جذب سایر ریزمغذی ها شود.

  • جدول 3 برنامه مانیتورینگ ریزمغذی های بعد از عمل می باشد.
 6 ماه12 ماه18 ماه24 ماهسالانه
ویتامین B12#####
فولات#####
آهن، فریتین#####
25-هیدروکسی ویتامین D#####
کلسیم#####
اینتکت PTH#####
کلسیم ادراری 24 ساعته## ##
تیامیناختیاریاختیاریاختیاریاختیاریاختیاری
ویتامین A   اختیاریاختیاری
زینکاختیاریاختیاری اختیاریاختیاری
مس اختیاری  اختیاری


تغذیه خوراکی اغلب برای اصلاح کمبود ریزمغذی ها کافی است، اگرچه ممکن است در بیماری های شدید درمان تزریقی لازم باشد. پس از یک دوره تکمیل، آزمایش بیوشیمیایی باید انجام شود و دوز نگهدارنده باید تعیین شود.که کمبود ریزمغذی ها ممکن است همزمان وجود داشته باشد. به عنوان مثال، روش های سوء جذبی ممکن است منجر به کمبود ویتامین های محلول در چربی A، E و K شود.

  • در آزمایشات چک آپ سالانه، بیماران جهت چک آپ سونوگرافی و آندوسکوپی و در صورت نیاز دانسیته استخوانی ارجاع می شوند.

در نتیجه ویزیت های مکرر و مرتب در فواصل زمانی مناسب و آزمایشات و چک آپ ها صرفا به نفع شما عزیزان و به جهت حصول اطمینان از قرار گیری وضعیت سلامت شما بیماران عزیز در محدوده مناسب می باشد.